חפש בעלונים קודמים

יח' באייר תשס"ח 23.5.08

עלון מס' 19 (3691) יח' באייר תשס"ח 23.5.08

ל " ג ב ע ו מ ר
המדורה היא שריד למנהג הדלקת נר זיכרון, שבעבר נעשה באמצעות מדורה . מנהגי החג כוללים בימינו: הדלקת מדורה וריקודים סביבה, צליית תפוחי אדמה, שירת שירים על רשב"י ורבי עקיבא, עליה להר מירון לקבר הרשב"י (שע"פ המסורת נפטר ביום זה), קריאה בספר "הזוהר", ואצל החרדים: תספורת של בני השלוש, כסימן לכך שהגיעו לגיל של לימוד המצוות הראשונות (תספורת, השארת פאות ולבישת ציצית) .

ספר הזוהר, שהוכתר בימינו לספר הסגולות, הקסמים והכישופים, זכה ליחסי ציבור חזקים, אבל כלל לא מדויקים. את הספר כתב רבי שמעון בר יוחאי (הרשב"י) כשישב עם תשעת תלמידיו במערה קטנה בגליל, לפני קצת פחות מאלפיים שנה, ולאחר 13 שנה של עבודה סביב השעון, כאשר הגיעה העבודה לסיומה, הספר ננעל ונגנז והסתובב בעולם אלפיים שנה, מחכה לזמן המתאים להתגלותו...
הרשב"י היה מקובל. לא כזה הקורא בקלפים או בקפה, לא כזה האומר באיזה אות יתחיל שמו של הבחור שאיתו תתחתני, ולא מוכר "מים קדושים" בכסף. מקובל הוא אדם שהגיע להשגת הכוח העליון, כוח האהבה, ששולט במציאות, ובמלים אחרות כוח הטבע.
מהאינטרנט – שני מקורות שונים




פותחים שבת
לפני שבוע, הספרה 7 הייתה במרכז השירים: שבע אמהות, שבעה אחים, שבעת פלאי תבל, שבעה מינים וכד'... אחד מ"שירי השבע" היה "משיח הזקן" (מתוך סאלח שבאתי) שרה אותו בעליזות חבורה תוססת של בחורים. צלילי הקלרינט היפים של מירי גרוסברג הובילו את שירת "משירי ארץ אהבתי". מיכאל אבנר הצעיר ניגן ושר בקולו העדין את שירו של מאיר בנאי "היום". את השיר של שלום חנוך "כמה טוב שבאת הביתה" הגיש בחן רב זמיר גולן.

אורי שפירא דרש את פרשת "בהר" בגישה עיונית רציונאלית. הוא הגדיר את המצוות שהפרשה עוסקת בהן כמצוות שבין אדם לאדמה: מצוות השמיטה, שנת היובל, ודיני עובדי אדמה שנקלעו למצוקה. אמר שמצוות אלה מבטאות תפיסה סוציאלית של כמיהה לשוויון בין בני האדם.
בהמשך, סיפר שרש"י - גְדוֹל פרשני התורה טַבָע את האִמְרָה: "מה עניין שמיטה להר סיני?". ביטוי שיש בו קורטוב של הומור והמשמש אותנו עד היום כשאנו רוצים לומר שאין קשר בין דברים. באִמְרָה זו התכוון רש"י לַפָּרָשָה שלפנינו: פרשת "בהר".

אורי ציין שבפרשה נכתב שאת המצוות הנ"ל קיבל משה בהיותו על הר סיני, והשאלה ששאל רש"י נבעה מן העובדה שבני ישראל באותה עת היו עבדים שברחו זה עתה ממצרים, שנים רבות לא עסקו בעבודת האדמה, וכל דיני רכוש וממונות היו זרים להם.
מה להם ולדינים אלה? דילמה זו, אמר, עומדת בבסיסה של שאלתו של רש"י: מה עניין "שמיטה" להר סיני? התשובה שהביא אורי היא שהתנ"ך לא נכתב ביום אחד, וחוקים אלו חוקקו כנראה בתקופה שבני ישראל כבר ישבו על אדמתם ושאלות מוסריות וחוקתיות זה עתה התעוררו... כדי לתת לחוקים תוקף הם "הוחזרו" ע"י חז"ל דורות לאחור לתקופת המדבר ויוחסו לדברי אלוהים שנאמרו במעמד הר סיני. כי מה יותר קדוש ומחייב מאשר מעמד הר סיני?
בהמשך התייחס אורי אל המצוות עצמן:
אמר שמצוות השמיטה ניתנה כדי לתת לאדמה "לנוח" אחת לשבע שנים, על מנת להרבות יבוליה לאחר מכן. הוא ציין שבימי קדם יתכן שהיה בזה הגיון, אך בימינו אלה אנו יודעים שניתן לקבל יבולים טובים גם ללא השמיטה. מצוות השמיטה נותרה היום רק בגלל הקדושה של כל מצוות התורה.
אורי דיבר גם על חוקי זכויות האכר על אדמתו, אמר שיש בהם הומאניות רבה, אך דווקא עליהם לא שמרו בני ישראל.
הוסיף שגם המצווה האוסרת להפוך איכר יהודי שירד מנכסיו לעֶבֶד היא מאד אנושית והקדימה בשנים רבות את מגילת זכויות האדם.
הוא סיים בשאלה: האם בימי קדם ידעו לשמור על מצוות אלה, או שכבר אז היה קשר הדוק בין ממון לשלטון?

והשבוע, לכבוד ל"ג בעומר, נצא לרחבת המועדון, נשב סביב המדורה (על כסאות).
הכיבוד יהיה בהתאם, ויכלול גם תפוחי אדמה, מרשמלו ועוד... השירים יהיו שירי "הרוח נושבת קרירה". על ל"ג בעומר בטעם של פעם – חופי.






מזל טוב !
לאורי ומאיה שחם
לנישואיהם
ברכות לאברהם, חיה, בתיה ואלי.
וכל המשפחה הרחבה!






ת ו ד ה
תודה לאורי אשכולי על חיתוך הבשר ולישראל עזר המנגליסט - שעזרו לנו בארוחת יום העצמאות.
אין עליכם.
מצוות המטבח

אני מתנצלת על כך שהתודה נשמטה ולא פורסמה בשבוע שעבר. נורית.




ש י ח ת ק י ב ו ץ
17.5.08
רכז השיחה – נדי מילשטיין

ו ע ד ת ב ט י ח ו ת ח ד ש ה


ר ו נ י ג ל ע ד:
יש נושאים בתחום הבטיחות שאין להם היום מענה ולכן צריך להקים ועדה חדשה. שביט שפירא ירכז את הועדה (עבר קורס "נאמני בטיחות"), והחברים בועדה: אילן בורלס, אורי ארסטר וצוק חרודי. דני שורר ישתתף בנושאים הקשורים לרכב.

ח ג י א ר ל י כ מ ן :
יש להוסיף חברה לצוות, או שענת גרוסמן תוזמן לועדה בנושאים הנוגעים לחינוך ולילדים ולחינוך.

ר ו נ י ג ל ע ד :
חגי צודק, ישנם נושאים הנוגעים לחינוך ולישיבות אלה תוזמן ענת גרוסמן. ואם הועדה תרגיש שיש צורך בחבר נוסף הדבר יובא לידיעת הציבור.

ב ח י ר ת צ ו ו ת ש י נ ו י

א ו ר י ש פ י ר א :
כל צוות צריך להיות הומוגני, צוות הטרוגני אינו יכול לעבוד, וגם צוות גדול אינו יעיל. לדעתי יש קודם כל לבחור רכז צוות ולתת לו מנדט לבחור את חבריו. לאחר מכן לקלפי יש אפשרות לקבל הצוות או לדחות.
המועמדים שהוצעו הציגו את האני מאמין שלהם לפני הנה"ק, אבל גם הציבור רוצה לדעת.

נ ד י מ י ל ש ט י י ן –
אורי מעלה הצעה לסדר – לדחות את ההחלטה היום ולדון בצוות מחדש.

ח ג י א ר ל י כ מ ן :
אורי לא מציע הצעה לסדר, כי לא הייתה החלטה על צוות הומוגני או אחר, ועל כן זה אינו תנאי. עלינו להמשיך בדיון.

א י י ל ת מ ו ז ס :
ב 7.12.07 הוחלט כי הנה"ק תביא הצעה שמית לחברים בצוות (מבנה הצוות שכולל 3 בעלי תפקידים ו-7 חברים כבר אושר בשיחה)
הערב אנו מביאים את המלצתנו. הצוות הוא הומוגני על מנת שיוכל לפעול בצוותא.
נסינו להרכיבו מכל שכבות האוכלוסיה. מאידך, איננו יכולים לבטל הצגת מועמדים מטעם עצמם, אך יש חשש שאם ישתנה הצוות לא כולם יסכימו לעבוד ביחד.


מ ל י ק ג ו ר :
אורי מציע שראש הצוות ייבחר קודם והוא יבחר חברים על פי מידותיו וזה לא נכון.


ע ו ד י ד ג א י :
אל לנו לחזור אחורה בתהליך ולדחות הדברים לכמה חודשים. חשוב להביא הצעה מסודרת וטובה. לדעתי הצוות הוא עצמאי וכך עליו לפעול.

בהצבעה נדחתה הצעת אורי שפירא והדיון המשיך.

א י י ל ת מ ו ז ס :
התייחסנו להקמת הצוות ברצינות, צוות שהערבות ההדדית ואי יצירת פערים גדולים חשובה לו. הצוות יעבוד ביחד עם הנה"ק ולא כפוף לה. ביחד עם הנה"ק יחליטו מי ינהיג את הצוות והאם להזמין יועץ חיצוני. בתקווה שלפני סוף השנה תהיה הצעה מגובשת.
תהליך ההצבעה יהיה פריימריס בקלפי. יעמדו להצבעה 7 המועמדים של הנה"ק, יחד עם המועמדים העצמאיים – מטעם עצמם ,ם יהיו כאלה.

מ נ ו א ל ו ן :
זהו הצוות הרביעי שכותרתו "צוות שינוי"– כשבין הזמנים מתרחשת פעילות נוספת. אני רואה בתהליך עכשיו טעות, כיוון שהמהלכים המוצעים הם ארוכים ולבסוף הכל יתמסמס. לדעתי צריכה להוביל את השינוי הנה"ק שהיא טובה ומתאימה ועל הצוות להיות מייעץ. כל נושא השינויים ברור, הרבה מאוד קיבוצים דנו וביצעו ועלינו לקחת מהם את הרעיונות. על הרוב כבר החלטנו עקרונית, כמו ש15% מהמשכורת עוברת לחבר.
הצעתי, שהעבודה בנושא תעסוק בעיקר בגישור בין העמדות השונות, בעזרת חברת "גבים" שזהו תחום התמחותה.

ח ג י א ר ל י כ מ ן :
חילוקי הדעות שלי בנושאי הצוות, שמקור הסמכות שלו צריכה להיות השיחה.
מציע את רקפת כרכזת הצוות.
נכון לתת לחברים נוספים להציג עצמם לפריימריס.
והערה לאיילת – מי שחושב לפרוש יעשה זאת לפני בחירתו ולא יעמיד תנאי עם איזה צוות יעבוד.

ז י ו ח ד ו ו ת י :
אני תומך בצוות, כדאי לנו שנתחיל לזוז..

א י ל ן ל ו ט ן :
הצוות צריך לייצג את הקיבוץ ולהיות קשור ומחובר לדיון הפנימי, למגוון הדעות בקיבוץ ולכן צוות הומוגני הוא פיקשוש. האם החתמות רחוב הוא הסגנון הרצוי לנו?
פריימריז היא הדרך הטובה ביותר לבחור צוות מייצג, והאיום שיש מי שלא ירצו להשתתף בצוות אם יבחרו אחרים, אינו נכון לעשותו.
הערה – זה לא נכון שמי שאינו חבר עין שמר יהיה שותף להחלטות על אורחות חיינו כאשר הוא לא יחיה על פיהן. אלו הן החלטות שרשאים לקבלן רק אזרחי עין שמר.

ע ת ר ג ב ע :
מהנה"ק פנו אלי להצטרף לצוות והסכמתי, כי אני רוצה להשפיע לשינוי והתחדשות ואינני פוסל אף אחד, אעבוד אם מי שייבחר. חשוב שהערכים שמאחדים אותנו יתחדשו, כי יש הרבה ערכים מוסכמים מהעבר שכבר אינם קיימים.

י צ ח ק ד נ ו ן :
ההצעה להיות בצוות היא לכבוד לי. בעבר איחדה את הקיבוץ אידיאולוגיה של צדק חברתי, היום המניע הוא הכסף. מי שחש את התסיסה הקיימת בקהילה צריך לדעת שעלינו לעבור לזמנים מודרניים ולהתחדשות זאת בדרך של הסכמה רחבה.

א ס ת ר א פ ש ט י י ן :
הצוות הוא צוות שינוי, כפי שהחלטנו וזה תפקידו.

ר ק פ ת ז ו ה ר :
חלק מדברי חגי נוגעים למה שכבר הוחלט, וחלק נדון בהם בעתיד ונחליט בקלפי. לגבי ריכוז הצוות – לא אוכל להתפנות לכך וגם אין לי די עניין בשינוי כדי להוביל תהליך כזה. לגבי אופן עבודת הצוות - עלינו להניח לצוות לגבש לעצמו דרכי פעולה ולקבל את אישור הקיבוץ.
אני רואה את הצוות כגוף שמטרתו מחקר, פיתוח ועיבוד של רעיונות. הנה"ק תהווה לגביו קבוצת התייחסות ראשונית שם יבחן את הצעותיו. שם גם תשמענה דעות נוספות ושונות.
הנהלת קהילה בנתה צוות שלפי הערכתה יוכל לעבוד ביחד בדרך יעילה ועניינית. ואני פונה לחברים לאשר את הצוות כפי שהוצע.

ר ו נ י ג ל ע ד :
בתשובה לדברי אילן - חשוב שאיילת תיקח חלק בצוות. היא אינה יכולה להצביע, אך יש לה הרבה ידע וניסיון.

ע ו ד י ד ג א י :
לקח הרבה זמן ותיאומים לבחור את הצוות ולכן יש לתת בו אמון. הצעותיו של אילן בעבר רק הביאו לעצירת מהלכי השינוי. צוות השינוי הקודם הביא הצעות שמשמעותן היתה דריכה במקום לכן נדחו.

ר ו נ י ג ל ע ד :
עד יום שלישי אפשר להציע מועמדות לפריימריס ואת ה"אני מאמין" לפרסם בעלון.


ב י ט ו ל א ר ו ח ת ב ו ק ר ב י מ י ש י ש י

א י י ל ת מ ו ז ס :
צוות המטבח הוא כמעט היחיד שחבריו עובדים 6 ימים בשבוע. ארוחת צהריים מוקדמת תחסוך 15 שעות עבודה בשבוע ותאפשר לחברי הצוות לעבוד 5 ימים. ארוחת הצהריים תהיה בין 11:00 ל 12:30.

מ ר ת ה מ ו ר :
הארוחה החלבית תהיה יותר מעניינת ותוגש עד 12:30. מחירה על פי מה שישימו במגש.





ת ק נ ו ן כ ל ב י ם

א י י ל ת מ ו ז ס :
קראה את התקנון כפי שפורסם בעלון.

י ו א ל ג ר ו ס ב ר ג :
איני רואה עצמי ממלא את תפקיד המשגיח כפי שמוצא כאן, יחד עם עבודתי כחצרן. כלב ליד ביתו נובח כי זו הטריטוריה שלו.

א מ י ר ת ו מ ר :
לפני שנה ננשכתי ע"י אחד מכלבי הקיבוץ ואחרי עוד 3 ננשכו והוא עדיין משוטט.
צריך להחליט שכלב שנשך פעם ראשונה לא יוכל להיות בקיבוץ, ויש כאלה עוד אחד או שניים. מציע להפעיל זאת רטרואקטיבית.

ע נ ת ג ר ו ס מ ן :
בבתי הילדים זו בעיה רצינית ביותר. לבעלי כלבים שפניתי, אמרו שכל עוד החוק מאפשר לכלבים להסתובב אין מה לפנות אליהם. הרבה מאוד ילדים מפחדים וגם המטפלות. לעתים מגיעה להקת כלבים לאזור, ויש כלבים שממש נמצאים בפתח בית הילדים והכניסה נהפכת למסוכנת עבור דיירי הבית.
גם כאדם מבוגר, כשאני עוברת בשכ' האמריקאית נביחות ורדיפת הכלבים אחרי - ממש מפחידה ובעלי הכלבים אינם עוזרים.

א ו ר י ש פ י ר א :
מחוץ לקיבוץ למגדל כלב לרוב יש חצר ושם יש לכלב חופש. אצלנו אין חצר והכלב רוצה קצת להתרוצץ. על פי הכתוב בהצעות, לא תהיה אפשרות לגדל כלב בעין שמר אפילו קטן. לאחרונה פורסם בעיתון על אדם שהרג כלב של שכנו שנבח ועצבן אותו, והוא הורשע בדין.

ר ו נ י ג ל ע ד :
כאמא - הילד שלי מאוד מפחד מהכלבים הגדולים שמסתובבים בקיבוץ ונובחים.
בתור מנהלת מש"א - תפקיד כל אחראי מקום לטפל בנושא שבתחומו. שלמה שחר – בבריכה. ענת גרוסמן - בתחום בתי הילדים. כמו כן חשוב שיסתובב חבר עם הפקח. ואם יואל אינו מוכן נמצא חבר אחר.

ז י ו ח ד ו ו ת י :
יש אזורים שאי אפשר לעבור ליד בתים, ילדים ומבוגרים, וגם בגלל כלבים בגובה דשא. זה בלתי נסבל.

ח ג י א ר ל י כ מ ן :
הקיבוץ הוא קודם כל של החברים ואם יש בעל חיים שמפריע, ההטיה צריכה להיות לטובת החבר. הנכדים שלי לא מעיזים לעבור באזורים שונים בקיבוץ מפחד הכלבים. אני תומך בתקנון.

נ ו ר י ת מ ש י ח :
מהשיחה כאן אי אפשר להבין כיצד לנהוג בפועל, כי על פי הכתוב אי אפשר לגדל כאן כלבים. מצד שני החלטות קודמות על התנהגות כלפי נושכים לא בוצעו.








ב ש ו ל י ה ש י ח ה
י
תקנון הכלבים ואני,
הרחבה קטנה והבהרות
י ו א ל ג ר ו ס ב ר ג

אין בשורות להלן שום כוונה לשנות יחסו של מאן דהו לכלבים ולאנשים בעולמנו.
- "הכלב ידידו הטוב של האדם" ומאידך מטרד שנוא על זולתו (מקמו עצמכם בנקודה המתאימה על הרצף בין הקצוות).

- הכלב הנו בעל חיים חברתי מפותח והתנהגותו משיקה עד חופפת לביטויי התנהגות אצל האדם (שפת גוף, קולות, מנהיגות, טריטוריה ועוד) אנחנו חלק מהלהקה שלו.

- כבעל חיים הקרוב ביותר לשורשיו ההישרדותיים – שאין לו מוח מפותח להגיגים וספקולציות – ניחן הכלב ביכולות טלפתית ואבחון תדרי גלים המשודרים מהמוח האנושי (וחיות אחרות) בזמן אמיתי.
לדוגמא: כל אדם שיתייצב מול כלב ו"ישדר" אי חשש ע"י הרצנת פניו, מיקוד המבט
בכלב, הצבעה מזהירה, קריאה תקיפה ("לא", "שתוק", "זוז", "לך", "עוף" וכד')
בנימת ציווי (רצוי ציון שמו של הכלב) ואמונה פנימית – הכלב ייסוג.
אין בקיבוצנו כלבים המאולפים לתקיפה (התייחסות בהמשך).

- הנחת יסוד סבירה: בעין שמר כל בעלים לכלב אוהב את כלבו על יתרונותיו וחסרונותיו, וזה אומר שלכלב בלי אהבה ובית יש למצוא פתרון "אנושי" סביר (אגוד ערים, אימוץ, אגודת צער בעלי חיים וכד').

- לא ניתן לאלף כלב נבחן לשתוק! כן אפשר לבצע ניתוח לחיתוך מיתרי הקול או לרכוש מכשיר מתוחכם ויקר שמחשמל קלות את הנובח ומלמד אותו שעדיף לשתוק. והאפשרות הנוחה יחסית; להלביש זמם לכלב ובעצם ל"דכא" אותו קצת. על מכות אין מה לדבר... לא עוזר.

- כלב לא נעלב! הוא כן זוכר ריחות וסיטואציות לא נעימות (צעקו עליו, בעטו בו, הכו אותו) ובהתאם לכך יקבע את המרחק הפיזי והתנהגות כללית (כלב יזכור מצוין לאלו מרפסות ובתים לא כדאי לו להתקרב).

- בעלי כלבים מטיילים עם כלביהם ברחבי הקיבוץ, גם להם וגם לכלבים ברור שביתם הוא קיבוצם על כל שטחו הציבורי הפתוח.

- מהכלבים למיניהם ניתן ללמוד רבות ואף לצמצם בעזרתם פוביה של אנשים מכלבים.



ובאשר לתקנון הכלבים:

1. שביל הזהב יעבור במקום שבו תהיה אמפטיה ורגישות הדדית (בין האנשים).

2. האחריות נופלת על בעלי הכלבים ועם רצון טוב אפשר למצוא פתרון לכל בעיה שנוצרת (כלב מטריד, חוטף אוכל, נושך: יורחק או ייקשר).

3. פקח מטעם אגוד ערים יבוא ע"פ הזמנה וילווה על ידי. הודעה תפורסם.

4. יש בתקנון סעיפים מחמירים עד אכזריים שלא אוכל לקבלם ולכן אצביע נגד.

ו ל ס י כ ו ם : האבולוציה זימנה לסביבתנו בנוסף לעצמנו את כל מגוון בעלי החיים (חיית השדה, חיות הבית, ציפורים, חרקים זוחלים ועוד ועוד) ולא בכדי, לכולם יש השפעה כזאת או אחרת עלינו. הכלב – כמו החתול או הסוס, למשל – מהווה חוליית קשר בינינו לשאר עולם החי.
כ ל ט ו ב



בשולי השיחה
שדנה על תקנון כלבים

קיבוץ גן עדן לכלבים – האומנם?

שיחה עם רקפת לסטון שרכזה שנים רבות את ועדת הכלבים, גדלה תמיד עם כלבים ועתה מגדלת שניים.

צריך תקנון כלבים?
יש לנו תקנון משנת 73 שעודכן בשנת 82, שעוסק בעצם באותם דברים שמדברים עליהם היום: על אחריות החבר לכלבו, על גרימת נזק לרכוש, נשיכת כלב אחר או נשיכה של אדם,
על איסור כניסה לאירועים ומקומות ציבוריים ועוד.
אבל אף פעם החוקים לא נאכפו, גם כאשר היו ועדות חזקות. הבעיה אינה בהחלטה אלא באכיפתה.
ובכל זאת חוקים צריכים להיות על מנת שנוכל לחיות ביחד.

מה הסיבה לאי האכיפה?
אני הרגשתי שהמערכת לא נתנה גיבוי במקרים בהם ננשך כלב או ננשכו בני אדם. היו אז הרבה יותר כלבים בקיבוץ גם לאלה שהיה עליהם לאכוף את החוקים והאווירה הייתה, שפעם הכלב שלי עושה צרות ופעם הכלב שלך. ויש גם תמיד כאלה שמזלזלים ולא אכפת להם בכלל, כאשר החוקים לא מתאימים להם..


מה השתנה במשך השנים?
בעבר הקיבוץ היה אחראי לטיפול הרפואי של הכלבים, ועד לפני כ-15 שנים גם היה מחלק אוכל שהובא מגרנות.
מאז ההפרטה של חדר האוכל כל האחריות עברה לידי בעלי הכלבים, פרט לחיסון נגד כלבת שנשאר בידי הקיבוץ כדי להבטיח את בריאות הציבור.
מאז גם פחתו מאוד מספר הכלבים שברשות החברים. היום ישנם 61 כלבים בקיבוץ ולשלוש משפחות שני כלבים.

מה הקושי בגידול כלב?
זה יקר, מחייב התמדה וטיפול יומיומי ולא מאפשר להעדר הרבה זמן מהבית, אם אין מישהו אחר שיטפל.

איך את רואה את התקנון החדש?
יש בתקנון שני סעיפים בעייתיים:
האחד – לא נראה לי שיש מי שיהיה מוכן להיות אחראי על האכיפה.
השני – קשירת הכלב בצורה קבועה מזיקה לכלב ולאדם.

תפרטי:
בקשר לאכיפה - לבעלי הכלבים יש נטייה לנהוג כמו שנוהגים הורים לילדים כאשר מעירים להם על התנהגות ילדם, ותמיד הם מכחישים: "תוכיח לי שזה הוא עשה "... "זה לא יכול להיות... יש עוד כלבים לבנים"...

לגבי הקשירה – חוק העזר העירוני מדבר על סגירת הכלב בחצר ולנו אין חצרות. כלב שקשור כל היום ליד הבית – לעתים בשרשרת קצרה מדי ואין לו מספיק יכולת להתנועע, להחליף מרבץ ולעשות את צרכיו (הוא אינו עושה זאת בתחום מחייתו) – ניזוק. גם כאשר השרשרת ארוכה מדי הוא יכול להסתבך ולהיפצע.
כבר בשנות השמונים התפרסמו מחקרים, כי קשירה למשך שעות רבות הופכת גם כלב צייתן וחביב לכלב הנמצא במצוקה רגשית גדולה ובכך מגבירה את התוקפנות שלו ואת הנבחנות שלו, ואם יצליח להשתחרר הוא עלול לתקוף עוברי אורח, אם זה הגנן או ילד שרץ אחר כדור וכדומה.
בריאות נפשית של כלב תלויה בפעולות הגופניות שהוא עושה. כלב הוא יצור חברתי ואם נמצא הרבה זמן לבד זה מזיק לו.

בריאות נפשית של הכלבים מצוין, אבל מה עם בריאותם של הסובבים?
אל לנו לשכוח את הצד השני; כלב שאינו תוקפן תורם הרבה שמחה ואהבה לסביבתו ובעיקר נהנים ממנו הילדים. יש היום אסכולה שלמה של טיפול בקשישים, בילדים רגילים ובעלי צרכים מיוחדים דרך חיות - ובעיקר כלבים. הכלב הוא ידידו של האדם מקבל אותו כפי שהוא ונאמן לו תמיד.

אז איך בכל זאת לנהוג?
בשעות הבוקר על הכלב להיות בבית, סגור או קשור, או בהשגחת בעליו. (עלינו לזכור כי גם בכרכור ובפרדס חנה ישנם כלבים שמסתובבים בשכונת מגוריהם).
כלב שקט יכול ללכת עם בעליו למקום עבודתו, וזאת בתנאי שמקום העבודה אינו נותן שירות וחבריו לעבודה אינם מתנגדים לכך.
אחר הצהריים יהיה הכלב בסביבות הבית ובשעות החושך על הכלבים להיות קשורים או סגורים בבתים, או הולכים קשורים ברצועה, כיוון שאלה השעות בהן האינסטינקטים שלהם מתחדדים.

כמובן יש להמשיך ולהפעיל את הקנסות לפולשים לח"א, לבריכה, למועדון לחבר ואירועים.

מה עושים עם הנבחנים?
הכלבים הקטנים מרגישים מאוימים יותר ולכן נובחים יותר (או שעברו הזנחה או נטישה). כלב שנובח צריך להיות בתוך הבית בשעות הלילה והמנוחה.

כלבים מסוכנים?
כלב מסוכן אין לגדלו בקיבוץ.
יש חוקי מדינה בנושא, ויש רשימה של כלבים מסוכנים טהורי גזע או מעורבים שחל עליהם איסור גידול, אלא אם הם גדלים בבית שתושביו מעל גיל 16. וביציאה מהבית עליהם להיות עם מחסום וקשורים ברצועה.

כלב שנשך?
חובה לדווח עליו למשרד הבריאות – זה חוק מדינה.

מה דעתך על איסור קשירה ליד מבני ציבור?
בשבוע שעבר הייתי ברחוב רוטשילד בת"א וראיתי אנשים יושבים בבית קפה בחוץ עם כלבים קשורים ברצועה, או אחרים שקטים יושבים לידם. למה צריך להפריע למישהו כשכלב נקשר לעץ בסמוך לכל-בו או למבנה ציבורי אחר?

מותר לכלב להסתובב באזור בתי הילדים?
לפעמים כדאי להביא לבית הילדים כלב בצורה יזומה ע"י הצוות כדי לעזור לילדים שמפחדים מכלבים, אבל כלב שמסתובב באזור בית הילדים ללא השגחה זה לא רצוי, כיוון שיש ילדים שמפחדים.

ו ל ס י כ ו ם –
בניגוד להצעת התקנון אני חושבת שכדאי להמשיך בחיסון לכלל אוכלוסיית הכלבים והחתולים למען להבטיח את בריאות הציבור, הסכום הוא כ-6000 לשנה וזה שווה את המחיר.

לצערי, אינני מאמינה שיהיה מי שמוכן להיות השוטר של הכפר, ולכן כמו גם בתחומים אחרים של חיינו, הדרך היחידה היא לדבר בנושא ולהזכירו מדי זמן, כדי שיהיה ידוע לכולם כיצד מצופה מהם לנהוג, ואולי בכל זאת תהיה לכך השפעה.
ואני מקווה שגם בעלי הכלבים וגם האחרים יגלו התחשבות ורצון טוב ויהיה שיפור במצב.

ת ו ד ה ל ר ק פ ת - שוחחה נורית משיח



עדכון טלפון
אבינועם גולן 054-2800011




מ נ ג י נ ת ה א ם

מה חוסנה של האם
הנרתמת לעגלת הילד
והוא כבר גדל
שינס מותניו
ניפנף כנף
נפרד והמריא לדרכיו

הירח החג בשמים
מציץ בחלון שונה
אל ילד צח עיניים
תוהה בינו לבינו
כמה הכל דומה
עולם כמנהגו נוהג

העץ העתיק בחצר
התדלדלו פארותיו
התמעטו פירותיו
גזעו מפוצל מסוקס
צמרתו רכונה
בענפיו השיבה נזרקה
אומר, זרעיי נפוצו לכל עבר
זה מכבר...

והעצים השלכתיים
מרשרשים רישרושי
פרידה סתוויים
בעליהם המצהיבים
ומשירים עלים, עלים
אל חיק עלומים

התמולים של אתמול
הולכים ונמוגים
ומכוסים ערפילים


והיא היתה קסומה
והקסם לא גז מעולם
עגלת הילדות הנחשקת
גלגליה נשחקים עד אפס
ואחיזתה איתנה
לא רופסת

ואולי ברבות הימים
ילד גדול צח עיניים
ישלח מבט ממרחקים
בערגה, גם אביבים פורחים
חולפים ומשאירים
געגועים כמוסים

הימים חולפים שנה עוברת
אבל המנגינה, מנגינת האם
תמיד נשארת...

הדסה רוטמן















ת ו ד ו ת
תודה חמה ומכל הלב
לכל מי שעזר ותמך,
ארגן ועודד
בהכנת הערב לזכרו של רפי ז"ל.

נעים לפגוש
אנשים המוכנים לעזור ולהתאמץ
ואף עושים זאת ברצון
ובסבר פנים יפות.

צוות הפקת הערב.







חיוב נסיעות
בחודש אפריל היה שיבוש בתרגום
הקילומטרים לחיוב החברים.
חברים רבים חויבו בפחות קילומטרים מאשר נסעו בפועל.
בדף התקציב הבא יהיה תיקון ויופיעו שתי שורות של חיוב, האחת תהיה תיקון לחודש אפריל, והשניה החיוב של מאי.
צ ב י ה








פתיחה מחודשת של גן יוסי

במזג אוויר נעים ואביבי התכנסנו ב"גן יוסי" המחודש, על פיתות בטבון ומתקני המשחקים שנצבעו ושופצו להנאת כולנו – לטקס והפנינג חגיגי.

לאחר הפיתות והמשחקים החל הטקס בו הוקרא קטע על יוסי שכתב עמוס רולניק, כשהיה כתב בעיתון "במחנה"
ב – 1975,
מרגלית ניידס ברכה ברכה מרגשת בשם המשפחה,
אילת מוזס ברכה בשם הקהילה,
קובי גרוסמן בליוויו של ניר אלון - שרו שיר מרגש על יוסי - פרי עטו של קובי, איתי משיח ונמרוד בן יהודה סיפרו חוויות מנערותם המשותפת עם יוסי, מאשה ואיליה מקבוצת "נשמה" (נעל"ה י') רקדו ריקוד סלוני לזכר אהבת המוסיקה והריקודים של יוסי,
ולבסוף גזרה משפחת ניידס המורחבת את הסרט לכל מחיאות הכפיים של הקהל.
ל כ ו ל כ ם – תודה על היענותכם ועל הביצוע המרגש!



תודה גם לעוזרים בהפנינג: לגדי גלעד שעל ההגברה – אין כמוך! עשית זאת במאור פנים למרות הקשיים שנוצרו בדרך...
ליוסי איזן על העזרה בהכנות, לרפי ארליכמן, נוה ואמיר תומר – על עשיית הפיתות, ליורם תומר על העזרה בסחיבות, לקרן משיח – שעל הבצק – היה טעים מאוד..., לזיו חדוותי על הנכונות להשאלת הטבון והמתכון לפיתות, לגלי יגודה ומרתה מור על השאלת הציוד והעזרה המוראלית, לתמי צמח – על הלוח המבשר המקסים, שנעשה בזמן קצר ובנפש חפצה ועל העזרה בעיצוב המקום, לרוני ועמי גלעד ואיריס ארבל – על השאלת המשחקים – תודה לכולכם – עזרתכם חממה את הלב!

לתורמים הרבים לשיפוץ הגן –
להנהלת הקהילה בראשות אילת – על האישור לפרויקט והתמיכה לאורך כל הדרך, לרונן דורי ולהנהלת המוסד – על התרומה הכספית והקצעת השעות ליוסי בן מיור למען שמירה על המקום, לנגה תירוש – על העזרה בתכנון השיפוץ ובחירת הצבעים, למסגרים – טוביה פוקס ויגאל סיטנר על השיפוץ והצביעה המקצועיים, שנעשו באהבה רבה תוך תשומת-לב לפרטים הקטנים, לגדעון מגן על אישורי הקונסטרוקציה, לצוות הבניין בראשות שאול גלעד על קיבוע הנדנדה הגדולה ושיפוץ הנדנדות הקטנות, לסאמר אשר על קניית הצבעים, לצוות הנוי בראשות שלמה ברכה – על טיפוח המקום וניקיונו כל יום בלי להתייאש – כל הכבוד!, ליואל גרוסברג ונוה תומר על השאלת הציוד, לאמיר תומר, שעבד עם נערי המוסד בצביעה ועזר בכל בעיה שנוצרה בשטח –


תודה ענקית! לעומר ארליכמן, נוה כהן, שחף יגודה, אילן שייביץ ויותם מרקם – על צביעת השולחנות והספסלים, לעידית עזר, סמדר שם-טוב ויונתן שעזרו בעבודה עם ילדי המרכז, לילדי המרכז הבוגר – מאי תומר, יובל שורר, שחר ברקאי (מפרדס חנה), אוריין מור, דרור גרנות ותומר בורלס – הנפלאים שצבעו את המתקנים בשמחה ואפילו רצו לבוא שוב...,
לכל חניכי קבוצת "נשמה" (נעל"ה י') הנהדרים בראשות מעיין המחנכת ואור המורה חייל, על הצביעה, השתילה ובכלל על הנכונות והיוזמה לעשות עוד ועוד דברים למען שיפוץ וצביעת המקום – כל הכבוד! לאדוה זוגתי, שבלעדיה אנה אני בא... – על העזרות הקטנות ובעיקר על הסובלנות לזמן שלא הייתי...

ולסיום – למרגלית ויעקב ניידס, שדרך העבודה על השיפוץ, גיליתי משפחה נפלאה, שלמרות הכאב הרב שנגרם להם כתוצאה מהוונדליזם והשחתת הגן, שמרו על אופטימיות, היו מעורבים וסייעו בכל מה שיכלו לקידום הפרויקט! אין כמוכם!
מי ייתן ומעתה יישמר הגן וימשיך להיות גן תוסס לרווחת הילדים וכלל חברי הקיבוץ!

ואם שכחתי משהו עמו הסליחה...

ולסיום מילה אישית – העבודה על הפרויקט וכמות האנשים שהסכימו והתנדבו לעזור בו הוכיחה לי, שרוח ההתנדבות והסולידאריות לא פסה מעין-שמר ושעל השבילים יש הרבה אנשים עם רצון טוב, שלמען מטרה משותפת ולמען הקהילה בה הם חיים – מוכנים לתת כתף ולהתגייס בלי הרבה פוזות ועם חיוך רחב על הפנים...
כן ירבו המתנדבים -
לתפארת קיבוץ עין-שמר!

אורי תומר.






ר ס י ט ל
בשישי האחרון זכינו להתכבד בהופעה של יונתן כהן שהגיש רסיטל לפסנתר ברמה גבוהה ביותר.
הכישרון המתפרץ שלו יחד עם חינניות הופעתו השתלבו לערב יפה ומרגש. הגיע קהל אוהדים מכובד ויונתן שבה אותנו עם קסמי המוזיקה הקלאסית. והכול במקצועיות שופעת.
תודה, תודה ליונתן, בנוסף להנאה המוסיקלית הגדולה שגרמת לנו עוררת בליבנו גאווה רבה שאחד מבני המקום מגיע לפסגות שכאלה... ואנו מבקשים ממך יונתן רסיטל כזה לפחות פעם בשנה!
המעריצים.





שעות עבודת הרופאה בשבוע הקרוב:
ראשון
שלישי
רביעי
משעה 13:15 עד 15:15











ת ו ד ה
ברצוננו להודות לקבוצת הבניין ולנאוה, אשר על ועדת דירות, על השיפוץ הנהדר והמקצועי שעשו אצלנו.
כ ל ה כ ב ו ד ! !
מתרצה וצפניה







התייקרות ושחיקת החסכון
כצפוי, התבשרנו על התיקרות נוספת של 1.5% בחודש אפריל.
התוצאה, שחיקה נוספת בכספי חסכון החברים.
ע י ד ו





"הזורעים רוח קוצרים סופה"
תגובה
איני רוצה להיכנס לתוכן דבריו של עלי בעיתון, שאינם מדויקים בלשון המעטה.
אציין רק, שסגנון הדברים הבוטה וגס הרוח, מוכיח שהכותב שרוי בפאניקה מהאפשרות שהחיבור לפיטמה הציבורית עלול להתייבש אם יחולו אי אלו שינויים בעין-שמר.

ע ו ד י


"בראוניז"
לספריית הילדים שלנו הגיע הספר בראוניז, המספר על נדידה והטבעת ציפורים, אותו כתבו דלית (אנגל) ונופר יוסף, בייעוצו המקצועי של פרופ' ראובן יוסף.
כל המעוניין – מוזמן.








שיחת קיבוץ
תתקיים בשבת 31.5.08
בשעה 21:00 במועדון

סעיפי השיחה:

1. דו"ח ביקורת – שעות נוספות
(מוזמן: נעם קדמן)

2. דו"ח ביקורת – יחסי קיבוץ תאגידים (מוזמן: נעם קדמן)

3. קריטריונים לענקת בונוס לעובד מהמעביד.

חומר לשיחה (דוחות ביקורת, קריטריונים להענקת בונוס לעובד ממעביד) יחולק ביום שני לתאי החברים.





ספר
נועם הספר מגיע ביום שני




פריצה
השבוע הייתה פריצה במרכז הצעיר ונגנבו
פרודוקטים לשתיה,מוצרי מזון וכלי בית.
אם מישהו יודע משהו – בבקשה לדווח.
החשדות – נבדקים.
סמדר שם טוב










עבודה בחצר בשבועות
חברים ובני נוער שיכולים מעוננים ורוצים לעבוד איתנו
באירועים בתפקידים הבאים:
הפעלת פינות יצירה
פינת ליטוף
סידור חניה
שמירה
קופות
נהגים לסיורי טרקטורים
השגחה כללית
נקיון כללי
יפנו אלי בהקדם בשעות עבודה או בשעות הערב.

תודה טובית


לחברים בעלי במכוניות הפרטיות

אנו מנסים למצוא פיתרון טכני שחברים/מועמדים ובנים בקיבוץ, יוכלו לתדלק את הרכבים הפרטיים שלהם בתחנה בעין שמר במחיר מוזל.

הכוונה – שהתוכנה תדע לקרוא מספר תקציב ולחייב ישירות את החבר בתקציבו.

מאחר ומדובר בעלויות הקמת המערכת – אנו מבצעים הרשמת ניסיון.


אנא החזר ספח זה עם שמך לנגה שורר
(אפשר להכניס את המעטפה החתומה למשרד הטכני, או לתא הדואר היוצא עליה כתוב: לנוגה שורר ).







אל: נגה שורר

אני _______________ מעוניין לתדלק באופן פרטי בתחנת הדלק הפנימית.


תאריך ____________ חתימת _______________


שבועות במוזיאון

מוזיאון "החצר הישנה" מזמין חברי הקיבוץ ואורחיהם
לחגוג את חג השבועות
בשבת 7/6/2008, בין השעות: 10:00-18:00
ביום ב' 9/6/2008, בין השעות: 10:00-18:00

פעילויות מגוונות לכל המשפחה:
* הדרכות במוזיאון ובחצר המוזיאון * סרט אורקולי
* פינות יצירה: הכנת סלים, הכנת זרי ראש, מכונת צבע מסתובבת
* אפיית לחמניות במאפיית לבנים משוחזרת
* פינת ליטוף
* סיור בטרקטור ברחבי הקיבוץ, כולל ביקור ברפת
* יציאה לקציר וביקור בטחנת הקמח מראשית המאה

טקסי ביכורים:
בשעות: 13:30, 16:00.

* טקס הבאת ביכורים בהשתתפות הקהל
* תהלוכת טרקטורים ומכונות חקלאיות מראשית המאה
* תצוגה של ענפי הקיבוץ
* הופעת מחול והרקדה המונית





הכניסה בתשלום:
ילד מגיל 3 –50 ₪.
מבוגר – 45 ₪.
אזרח ותיק (בהצגת תעודה ורישומה)- 40 ₪.
אין הזמנת כרטיסים מראש.

מחיר מיוחד לאורחים של חברי קיבוץ: 30 ₪ למשתתף מגיל 3.
ניתן לשלם במקום או לחייב בתקציב המארח.
המארחים מתבקשים להגיע לקופות עם אורחיהם למנוע אי הבנות .
אורחים יוכלו להצטרף לאורחיהם לסיור בטרקטור רק על בסיס מקום פנוי.

פרטים נוספים ומפת הגעה באתר המוזיאון באינטרנט: WWW.COURTYARD.CO.IL








החלטות הנהלת קהילה
מיום 14.5.2008

1. נושאים קודמים
א. אושר פרוטוקול הנהלת קהילה מיום 28.4.08.:
ב. אושר הנוסח המעודכן של תקנון כלבים לפני פרסום ושיחת קיבוץ.
ג. נמסר ע"י איילת שאבינועם הגיש ערעור על החלטת הנהלת מיום 28.4.08 בנושא גובה האש"ל לעובדי חוץ. הנהלת הקהילה מבקשת לקבל נימוקים בכתב לעירעור.
ד. סוכם לדון בהקדם בנוהלי ערעורים על החלטות.
ה. סוכם לחדד ולהדגיש את גובה האש"ל עליו הוחלט: " האש"ל יהיה בסך 25 ₪ ליום נטו במקום 35 ₪ כיום. המשמעות היא קיצוץ של 10 ₪ ליום.

2. דיבידנד מהעסקים. (עודי נעדר מהישיבה – נמצא בחו"ל).
איילת דיווחה שמועצת המנהלים החליטה להעביר לקיבוץ מליון ומאתיים אלף ₪. עודי מסר לאיילת ולשיחה שמועצת המנהלים ממליצה להעביר 900,000 ₪ לאגודת "שמר" ו-300,000 ₪ לקיבוץ (דרך הקהילה).
הוחלט: עפ"י ההחלטות הקיימות, רק מחצית מהסכום יכולה לעבור לאגודת שמר ואילו המחצית השנייה עוברת לקיבוץ והנהלת הקהילה צריכה להמליץ לשיחה כיצד לנצלה. יש לקיים את ההחלטה כלשונה, ולהעביר לקיבוץ 600,000 ₪ ולא כפי שהומלץ על ידי מועצת המנהלים..

3. צוות שינוי – לקראת שיחת קיבוץ.
הוגשה בקשה של חגי ארליכמן הכוללת דרישה למנות את רקפת כיו"ר הצוות ולאפשר את בחירת חברי הצוות בקלפי פתוח (פריימריז).
הוחלט (חלק מההחלטות התקבלו בישיבה מאוחרת יותר, לפני שיחת קיבוץ):
א. יש לאפשר לחברים להציע מועמדות עצמאית, אך לפנות לציבור לקבל את הצוות כפי שהוא מומלץ על ידינו. אם יהיו מועמדים עצמאיים, תהיה הצבעת פריימריז, אם לא – תהיה הצבעת אמון (בעד/נגד כל חבר).
ב. בנושא רכז הצוות: רקפת דוחה את הפניה. הנושא לא יידון בשיחה הקרובה.
ג. עמדתנו בנושא עבודת הצוות והרכבו תוצג במאמר בעלון.

4. אורווה (בהשתתפות קרן ואיתי משיח).
רקע: האורווה נוהלה ב"עסקים" עד ל-30.6.06 אז הוחלט לסגור את הפעילות לאור הפסדים בתפעול. איילת הסכימה על העברת הפעילות לקהילה החל מיום 1.7.2006 בכפוף לכך שתהיה מאוזנת והקהילה לא תממן אותה. למרות זאת לאורך השנים הצטברו הפסדים.
איתי סקר את פעילות האורווה: מדובר באורווה לגידול ואימון סוסי מרוץ, והכנסותיה באות בעיקר ממכירת סייחים ומפנסיון. הסוסים מטופלים על ידי איתי וקרן אחרי שעות העבודה, והם אינם יכולים להגדיל את נפח הפעילות וליזום הכנסות נוספות. כמו כן אין לאיתי עניין להפוך את האורווה לבית ספר לרכיבה, חוגים או כדומה. הוא מאמין כי ענף סוסי המרוץ יפרוץ בסופו של דבר ואז יהיו כספים בתחום, אולם לא יכול להתחייב על לוח זמנים. איתי וקרן יקבלו בהבנה כל החלטה שתתקבל. איתי מבקש שאם הנהלת הקהילה תחליט על סגירת הפעילות – יובא הנושא לשיחת קיבוץ.
הוחלט - הנהלת הקהילה מאששת את ההחלטה הקודמת שלא להקצות כספי קהילה לפעילות האורווה ולא לאפשר מימון הפסדים. ההחלטה התקבלה ברוב של 7 מול 2.

רשמה: איילת מוזס


שקית ירוקה
מבצע השקיות הירוקות בכלבו לא נעשה על מנת לעשוק את החברים אלא מטעמי איכות הסביבה.
לאחר מחשבה נוספת, עלה הרעיון כי כל חבר הלוקח שקית ירוקה יחויב ב- 3.5 וכאשר יביא שקית זו בחזרה במצב טוב – יזוכה באותו






ל ח ב ר י ם ש ל ו ם

ביום רביעי 28.5.08
בשעה 16:00
יתקיים דיון פתוח בהנהלת הקהילה
בנושא:
קליטה וצמיחה דמוגראפית
אורח: אלישע שפיר
חומר רקע ניתן למצוא באתר
www.kibbutz.org.il/tzmicha









ברכות לסטפני אברהמי
שזכתה יחד עם שותפה לריקוד
אלמוג לובן בתואר:
"עבודת מחול מצטיינת של משרד החינוך"
הריקוד שנעשה ע"י ליה כהן
(גיסתו של אורן תירוש) הוצג בטקס
עבודות מצטיינות בשבוע
שעבר וזכה לתשואות רבות.
ב ה צ ל ח ה !





מ ע ב י ר מ ק ל
אחרי 40 שנות שירות
וטיפוס בסולם הדרגות
אני מעביר את הפיקוד
על גרור כיבוי האש
לידיו של יניב שלום.

רב-גץ – אבנר ארבל

תודה רבה לאבנר!


ילדים והורים מוזמנים
לכנס היוגה שיתקיים בשישי שבת
במסגרת הכנס יתקיימו פעילויות לילדים, שיעורי יוגה לילדים ובנייה אקולוגית בבוץ
בשבת משעה 9:00 עד 13:00
במתחם הילדים בצמוד ל"מקום של יוגה".

בשעה 10:00 יוגה להורים וילדים רכים בהנחיית רותי שיינר וסלעית קיפר
בשעה יוגה להורים וילדים רכים בהנחיית מיכל נחום ומיכל זמיר.
בשעה 12:00 יוגה ל ילדים גדולים (מכיתה א' ומעלה) בהנחיית רותי שיינר וסלעית קיפר.
השיעורים בנושא ל"ג בעומר!

במשך הבוקר בנייה בבוץ!
המנחים חברי עמותת מגדלאור

יוגה לנשים בהריון עבר יום ומקום.
ימי חמישי ב"מקום של יוגה" בשעה 20:30
מוזמנות ליצור קשר עם קיה 052-4545213








ש ב ת ש ל ו ם !