חפש בעלונים קודמים

עלון 4 (3775) ז' שבט תש"ע 22.1.10



גשמי ברכה
















מזל טוב
למרתה ואמנון מור
להולדת הנכד - כרמי
בן לקארין ואסף אח לאיתמר
ברכות לכל המשפחה


לאורן לסטון
ברכות לרגל סיום הטירונות כחניך מצטיין
גאים ושמחים איתך
המשפחה, ועדת קשר וכל החברים

 לליעד בורלס
לרגל גיוסך לצה"ל - עלה והצלח ומצא עניין
ובעיקר שמור על עצמך
ועדת קשר וצעירים


השבוע נפתחו השמיים
ביום ד' (20.1.10) ירדו לא פחות מ- 44 מ"מ
סך-הכל שבועי 79 מ"מ
סך-הכל עונתי 508 מ"מ


סעפ"שים - מקומות עבודה


תזכורת חשובה ממרפאת השיניים
רופא שיניים הוא רופא לכל דבר.
אנו מזכירים שאין להיכנס או לפתוח את דלת חדר הטיפולים כאשר הדלת סגורה.
וכן נא לא לקרוא לחגית מעבר לדלת.
עם סיום כל טיפול חגית בורלס יוצאת לחדר הקבלה - ותטפל בפנייתכם.
בתודה על ההתחשבות - צוות מרפאת שיניים


ממחסן הבגדים - מבקשים שוב
אנא בידקו את חבילות הכביסה לפני היציאה.
נעלמו לאחרונה פריטים רבים שאולי הגיעו אליכם בטעות ובעליהם מחפשים אותם נואשות.
אם נמצא פריט שאינו שלכם - החזירו מייד

מילה טובה מזה כשנה עובד אצלנו החשמלאי משה גיבור. כ"אחים לתחזוקה" בעין שמר, אני משתאה לפעמים כיצד מצליח משה לתת מענה לכל כך פניות - משקיות ופרטיות - ולהישאר שפוי ואדיב לאורך זמן.
מי שכבר נוכח בגישה ובאיכות העבודה ודאי שם לב שמשה מקפיד על עבודה חשמלאית על פי התקן וגימור ברמה גבוהה.
משה הוא דוגמא לאיש שירות שלא רק הכסף מנחה אותו - ועל כך אני מעריך אותו מאוד.
יואל גרוסברג






פח למחזור שקיות ניילון הוצב בתאי הכביסה
בבקשה השתמשו בו לשקיות בלבד כדי שנוכל להעביר למחזור
בתודה על שיתוף רעיה האולינג


מחוץ לקופסה


בתקופה הקרובה יחלו דיונים והצבעות, שיקבעו האם אנו מצטרפים לאותה הזדמנות לארגן מחדש את חיינו (כמו רוב הקיבוצים), או ממשיכים בהתנהלות הישנה של קיבוץ בסכנה, שנקלע לאותן צרות שאפיינו את דרכנו בעבר.
בהקשר זה מעניין היה לקרוא ב"כלכליסט" ידיעות אחרונות (14.1.10) מאמר מאת יוני שדמי "קיבוץ דיבדניה ב'".




"כנגד כל הסיכויים, הקיבוצים שוב הצליחו להמציא מודל כלכלי חברתי חדשני. הפעם אפילו נראה שהוא עובד: מסי חבר נמוכים, שירותים מצוינים, רשת בטחון מעוררת קנאה ובונוסים
ע"פ יכולתו של כל קיבוץ וקיבוץ, מושכים עוד ועוד חברים חדשים...ישראל 2009 .
ייתכן כי האיזון האולטימטיבי בין הקפטילזים לסוציאליזם צומח דווקא בישראל? "


רבותי מהפך!
...בתחילת העשור הקודם כשנדמה היה ש-20 שנות שפל כלכלי פירקו כמעט כל מה שנשאר מהמותג "קיבוץ" החלה להגיח ממעי התנועה הקיבוצית חיה חדשה שמוכיחה אפקטיביות כלכלית וצוברת רווחים, אבל גם שומרת על שוויון מסוים בין חברים, דואגת לחלשים ולוותיקים, ומבססת שוב קהילה פעילה ותוססת.
בניגוד למה שקרה בברית המועצות לשעבר, התמוטטות הסוציאליזם בקיבוץ לא הובילה לקפיטאליזם חסר מעצורים ולפערים עצומים בין עניים לעשירים. ובנוסף עשרות קיבוצים שהיו חדלי פירעון עד כמעט חיסול הרעיון הקיבוצי
עברו מהפך כלכלי ודמוגרפי. מהפכות כלכליות מסוג זה במאה ה-20 היו מלוות תמיד בכאוס כלכלי וחברתי, וכאן רוב הקיבוצים שעברו את המהפך הזה דבקים בו ומברכים עליו.


בעקבות התפתחות המודל הכלכלי החדש... חוזרים לקיבוץ בני הדור השלישי שעזבו לעיר ומגיעות גם משפחות חדשות. בתנועה הקיבוצית הודיעו כי 2008 הייתה שנה של
"מהפך דמוגרפי"... חלק גדול מהקיבוצים אומרים כי לו היו יותר דירות ניתן היה להגדיל את אוכלוסיית הקיבוץ בהרבה יותר.


קפיטל סוציאליסטי או
סוציאל קפיטליסטי
...במקביל פועלים בקיבוצים מנגנונים מורכבים לסיוע הדדי ולמניעת פערי שכר של אלפי אחוזים נוסח ישראל של היום. מדובר במודל חדש שמעודד תחרות ומאפשר לחברים החזקים להשתכר יותר מהחלשים אולם לא מותיר את הקיבוצניק לבד במלחמה דורסנית של כולם נגד כולם.






הקיבוצניקים אם כן, מרוויחים כמו הקאפיטלסטים אבל מתנהלים כמו סוציאליסטים, ותהיה זו טעות לחשוב כי הקיבוץ החדש הוא בסך הכל גרסה כפרית יותר של העיר.
...ברוב הקיבוצים המנהלים הם על פי רוב חברי קיבוץ בעבר או בהווה (לא בהכרח מאותו קיבוץ) שמתאפיינים במתינות וברצון לשמר כמה שיותר מהרוח הקיבוצית הישנה.




בלכתך לקיבוץ שכח את השוט
השיטה החדשה מערערת את התפישה הרווחת שלפיה יש צורך בשוט של איום קבוע בפיטורים ותחרות מנוכרת כדי לנהל באופן שפוי כלכלה מצליחה, מספיק להיות ילדים גדולים, שמבינים שבעולם שלנו כל דבר עולה כסף, כך מרגע השינוי ירדו צריכת החשמל, וכמות המנות בח"א בעשרות אחוזים.
כלכלנים בתנועה מעריכים כי הפרטות ושינויים כאלו מובילות לחסכון של כ- שלושה מליון שקל על כל 150 חברים...


את רווחי התאגידים קוטפים חברי הקיבוץ כולם ולא טייקון יחידי
או במילים אחרות הבחירה הישנה בין קאפיטליזים לקומוניזם אינה מחויבת המציאות.


הקיבוץ החדש מוסיף מידה רבה של סוציאליזים לקפיטליזים, או להפך, ויוצר יחידה כלכלית שמתנהלת היטב ואינה שוכחת את החלשים מאחור.


רגע...
לפני שטובלים יותר מדי בשמן ההצלחה של הקיבוץ החדש צריך לומר בכנות משהו על חלקו של הסדר הקיבוצים בשגשוג... בלי ההסדר לא היו קיבוצים.
המגזר שקיבל את הסיוע המשמעותי ביותר מהמדינה במשך עשורים רבים הוא התנועה הקיבוצית אולי מלבד ההתנחלויות. אולם המרוויחה העיקרית מכך היא מדינת ישראל שהצליחה עם לידתו של הקיבוץ החדש לקבל במקום 130,000 תושבים שיהיו חלק ממעגל העוני, קהילה תוססת ומתחדשת שמשלמת מסים ומפרנסת עוד אלפי משפחות במפעלים ובעסקים מסביבם.


סוף-סוף יש שוויון
...ומה עם השוויון? חבר עינת (61) אומר: כשהגעתי הנה בשנות השבעים חשבתי כי זו חברה נהדרת ושוויונית... האמת היא כי היום אנו שיוונים מאי פעם. יש לנו רשת בטחון ועזרה הדדית ורף השתכרות מינימלי שאם אתה לא מגיע אליו אתה מקבל עזרה, אבל רובם לא נזקקים לכך. מי שרוצה לעבוד יש לו עבודה."


לכל המעוניין הרשימה המלאה מצויה אצלי - יובל בן מיור




שיחת קיבוץ
18.1.2010
הודעה על דחיית דיון בשני סעיפים:
השכרת אולם הספורט למועצה האזורית – עקב אי יכולתו של ניב להיות נוכח הערב.
סדרי הצבעות בנושא שינוי נדחה – לאור בקשתו של אילן לוטן להיות נוכח בדיון.
הסעיפים נדחים לשיחה הבאה, שתתקיים ביום ג' הקרוב - 25.1.2010.


הודעות לסדר
הנהלת הקהילה רשמה בצער שתי הודעות עזיבה:
1. משפחת אבלגון סוזנה ומושיקו
2. גיתית חדוותי


בקשת נורית ורובי משיח בנושא דיור


רקפת זהר: קיימת החלטת קלפי מלפני שנתיים, שחברים שעברו בעבר לדירה חדשה, לא יהיו זכאים לעבור שוב לדירה חדשה, אלא יקבלו פתרונות שיפוץ. לפני כמה חודשים פנו צביה ומשה לשיחה, בבקשה לראותם כחריגים להחלטה זו, ובקשתם התקבלה בקלפי. רובי ונורית פנו להנהלת קהילה לראות גם אותם כחריגים, לפי תקדים משפחת ויסברג. הנהלת הקהילה דחתה את הבקשה, ובעקבות זאת החליטו נורית ורובי לעלות עם בקשתם לשיחה.


זיו חדוותי: הצעה לסדר: מציע לא לדון בנושא הפרטני אלא להחזיר לדיון עקרוני את ההחלטה בנושא זכאות לדירות חדשות.


מנו אלון: אמנם הנושא פרטני ולא עקרוני אבל מצב הדיור בעין שמר מקשה לקבל החלטות גורפות, ומדי פעם יש צורך בדיונים פרטניים.
התקיימה הצבעה - והוחלט לקיים הדיון


נורית משיח: בעבר לא הצטרפנו לשיחה עם משפחת ויסברג כי לא האמנו שנוכל לשכנע. וגם הפעם התלבטנו מאוד. אנחנו רואים עצמנו כשייכים לאותם "מקרים חריגים" שההחלטה אינה עושה איתם צדק. 12 שנה גרנו בדירה חדשה ועברנו לדירתנו הנוכחית בגלל חוסר פתרון ללינה המשפחתית. מאז יותר שנים אנחנו גרים בדירה שכולה טלאי על טלאי עם בעיות תחזוקה רבות, ונאמר לנו שבגלל מצבה, לא כדאי לקיבוץ להשקיע בה ולהפוך אותה לדירת קבע.
אנחנו משווים את עצמנו לדיירים בשכונת הרכבת, שאנחנו מבוגרים מרובם, וכמוהם השקענו הרבה מאוד כספים בדירה. להם ניתנה אפשרות הבחירה – לעבור לדירה חדשה או להישאר ולקבל שיפוץ. לנו אין בחירה, ולמעשה הפתרון שמציעים לנו הוא מעבר לשכונת לוינסון. מעבר
כזה מחייב השקעה כספית גדולה שאין לנו. אם נעבור לדירה חדשה, נוכל להסתפק במה שהקיבוץ נותן, מבלי להוסיף על כך.


נאוה גור: ועדת דירות ממליצה להעביר את נורית ורובי לדירה חדשה, בגלל מצבה
הקשה של דירתם. שיפוץ הדירה יעלה כספים רבים וללא סיכוי לשיפור ממשי. לכן אנו פונים לחברים שיאשרו להם כי הם באמת גרים בדירה שחריגה במצבה הרעוע.


הראל יגודה: אין לי דבר כלפי נורית ורובי. אני רוצה להסביר את עמדת הנהלת קהילה: ראשית, לא רואים את העובדה שהמשפחה השקיעה בדירתה כסיבה מספקת, שכן חברים רבים השקיעו גם הם כספים פרטיים בדירותיהם. שנית, לנורית ורובי הציעו פתרונות אחרים, אבל הם מעדיפים לא לקחת אותם. שלישית, נורית ורובי אינם אחרונים בתור ה"חריגים" ואחריהם יש עוד כמה וכמה משפחות. נראה לי בעייתי לפתור נושאים כאלה בשיחת קיבוץ. לא נראית לי השיטה שמי שבוחר להופיע בשיחה מקבל ומשיג יותר.


נאוה גור: במצבם של נורית ורובי היו חמש משפחות. שתיים מהן כבר קיבלו פתרונות אחרים, ויש עוד שתי משפחות שאינן רוצות לעבור. אין לי ספק שההחלטה המונעת ממי שקיבלו בעבר דירות חדשות לקבל דירה חדשה עוד תתהפך בעתיד, כשנגיע לשכונה האמריקאית, ולא הוגן שרק נורית ורובי יפגעו מההחלטה הקיימת.


מנו אלון: הייתי מעורב שנים בנושאי דיור והדברים אצלנו בעייתיים ביותר. לכן אין ברירה אלא לקבל החלטות שיתנו פתרון נקודתי וזה אינו סותר החלטות עקרוניות. כאן מדובר בדירה שאינה עונה על תנאי שיכון קבע. לוינסון אינו פתרון מיידי וגם לא בהכרח לזמן הקרוב. גם על השכונה האמריקאית עדין אין החלטה ויכול להיות שנצטרך גם להם לתת פתרון של שיכון קבע אחר. לכן למקרה הזה - זהו פתרון מתאים.


זיו חדוותי: אם החלטנו לפני כמה חודשים החלטה לא נכונה זה אינו מחייב לקבל שוב החלטה לא נכונה. הדיון הזה מקומו איננו כאן.


רובי משיח: אינני מכיר משפחה בגילנו שגרה ברמת דיור נמוכה כל כך כפי שאנחנו גרים. על פי תמונת המצב כרגע השכונה החדשה היא הפתרון הרלוונטי ביותר עבורנו, אבל אנחנו מוכנים לגור גם ברכבת. אני רואה אי צדק במצב בו אנשים צעירים מאיתנו שגרים כבר היום בדירה טובה יותר מבחינה טכנית, יכנסו לדירה חדשה ומאתנו ימנעו זאת.




תיקון סעיף בתקנון צעירים


שמוליק בן-דור: אנחנו נוהגים להיפגש עם ועדת נעורים כדי לתאם מעבר בנות/בנים המסיימים י"ב לדירות בקיבוץ. התברר לנו שיש אי הבנה בפירוש הסעיף הנוגע לשכר הדירה שמשלמים בנים בעצמאות כלכלית, בתקופה שלפני שירותם הצבאי. בעבר היה נהוג שהם משלמים חצי מבנים שבעצמאות כלכלית אחרי צבא (סך הכל מדובר בהנחה של 70% ממחיר מחירון), ואילו בתקנון נרשם (בטעות) שעליהם לשלם חצי מתושבים (50% ממחיר מחירון). אנחנו מבקשים לתקן את הטעות ולהחזיר את הנוהג הקודם.




סיפור שמתחיל בחתול ונגמר במנהרה
שיחה עם נתן וילנר - מנכ"ל תעשיות גומי עין שמר


תעודת זהות
שם: נתן וילנר
תפקיד: מנכ"ל תעשיות גומי עין שמר
מגורים: מושב נורדיה
גיל: 52
מצב משפחתי: נשוי + 3


פז"מ במפעל: "בדיוק ב - 1.2.10 אציין עשור לחיי המשפחה
עם המפעל".
מתוך 10 השנים - 3 שנים במשרת המנכ"ל


תארים, תעודות "ותודות להוריי שהביאוני עד הלום":
תואר ראשון - הנדסה, תואר שני - מנהל עסקים


ועוד משהו:
חובב נלהב של צפייה בכל ספורט תחרותי אפילו אם זה גולף... כי לא יתכן שאם כל כך הרבה אנשים בעולם אוהבים ספורט כלשהו - הם כולם טועים".
מקפיד לעסוק בספורט בעצמו "זה משחרר לחצים..."


פרק מבוא - בו יסופר על 3 חודשים של שכרון חושים או הריון של חתול
אוקטובר 2008 - היקף ההזמנות צונח ואנחנו מייחסים זאת ל"חגים". הבנקים והבורסות המתרסקים נראו כמו בעיה של אחרים.
נובמבר 2008 - מערכת הדוחות שבנינו מדליקה נורות אדומות שלא מדובר "בחגים". נתוני רווח והפסד פלוס מתמטיקה פשוטה מבהירים שאנחנו ב"ברוכ" רציני.
דצמבר 2008 - מודל תוכנית הישרדות הופך לריאלטי ממשי, וכולל קיצוץ משמעותי בכח אדם, צמצום הוצאות והשקעות להכרחי, קיצוץ רוחבי בשכר - מנהלים ועובדי קו ייצור שכירים וקיבוצניקים כאחד.


פרק א' - בו יסופר על הצלחה מרובת אבות
לאחר תקופת" הריון מזורז", את 2009 קיבלנו חובקים בגאווה את תכנית ההצלה. ואגב, שמעה של ה"קטנה" יצא למרחוק ומפעלים נוספים פנו אלינו ללמוד איך, מה וכמה. לא להאמין אבל גם הבנקים התלהבו והזרימו לכיווננו "חמצן" בשפע. בנוסף למאמץ משותף של כל הנהלת המפעל, מספר מנהלי מחלקות בלטו בהגדלת ראש:
ברק ויסברג, (מנהל הייצור) הוסיף ועמס על עצמו גם את ניהול מחלקת מוצרים טכניים.
אייל תומר (מנהל כ"א) הוביל ברגישות ובנחישות את מהלך הצמצום הכואב בכוח אדם.
(ירדנו מ - 170 עובדים ל- 120), איחוד המחלקות וקיצוץ המשכורות.
הראל יגודה (מנהל הרכש) הצליח למנף את מצב השוק הקשה ולהוזיל באופן משמעותי הוצאה על
חומרי הגלם.
שמוליק בן-דור (מנהל מח. תערובות-בנבורי) שינס מותנים וחיזק אותנו במהלך להחזיר לקוחות
של המחלקה שהלכו לרעות בשדות המתחרים.




אך אין זה הוגן לציין רק כמה שמות כי למעשה כל העובדים הצטרפו למבצע ההישרדות מתוך הבנה שאין לנו אלא לסמוך על עצמנו.
גורם נוסף שהיווה בסיס לעמידות היה ריבוי המחלקות ותחומי פעילות מגוונים. חוסר ההתמקדות היה בעבר נושא שעמד בביקורת נוקבת. מתברר שדווקא כאן נמצא מנוף רב עוצמה שאיפשר לשרוד.


פרק ביניים שיוקדש למכבסה - ובו תשאל שאלה האם
"ייעול" מילה מכובסת ל"הרעה בתנאים"?
ממש לא. שמרנו שלא לפטר את דרגי הניהול והמובילים הטכנולוגיים המושכים משכורות גבוהות, יחד עם שימור מערכות מחוללות צמיחה כמו מחלקת פיתוח (מעבדה). התחייבנו לחזור בהדרגה לרמת השכר כפי שהייתה בסוף 2008- ועמדנו בהבטחה.


פרק ב' - בו יסופר איך מחליפים דיסקט כדי להפוך משבר להצלחה
זה לא היה פשוט לעבור ממצב מוכר של ניהול יצרני, למצב בו אני מנהל מצב משברי. לקחתי אויר ויחד עם כולם לאחר ההלם הראשוני הבנו שאפשר לנצל את המשבר לשינוי שייקח אותנו קדימה.
ע"י סקר שוק זיהינו תחומי פעילות בהם נחלשו המתחרים, והלקוחות ראו בנו כתובת אמינה ויציבה.
הבהרתי שאני רואה בכל אחד, מנהלים ועובדים, מקדם/ת תדמית ומכירות, והפכנו אותם לחלק ממערך השיווק.


דווקא בחולשת השוק מצאנו הזדמנות לרכישת ציוד כדי ליישם כיוונים אסטרטגים חדשים.
כרגע אולם הייצור נמצא בעיצומו של מהפך כמוהו לא היה שנים. אושרה רכישת קו גיפור רציף לפרופילים רחבים כחלק מתכנית אסטרטגית בה יושם דגש על הרחבת סל מוצרים בכלל ובתחום הפרופילים בפרט.


פרק ג' - בו יסופר איך רצינו לקחת את בוסניה תחילה ואת מזרח אירופה גם-כן
אין לי ספק שהיה זה מהלך נכון שניתן היה למנף באמצעותו את הידע הרב שנצבר אצלנו.
לצערי המהלך לא צלח בחלקו בגלל פערי מנטליות ותרבות עסקית, ובחלקו על אנשים ועל גורמים אחרים.
אחת הטעויות הייתה כשחשבנו שניתן ליצור שותפות בשלט-רחוק. התברר שלא. עם זאת ההפסד שלנו נאמד במאות אלפי שקלים, שחלק נכבד מהם חזר לכיס הבעלים.


כאשר ישקע האבק יתברר שנשארנו עם בעלות של 50% על נכס תעשייתי ונדל"ני בבוסניה שעוד יניב תמורה בעתיד. ולמרות הכישלון (הזמני) אני מאמין שזהו כיוון הצמיחה הנכון שיוכיח את עצמו.


(סוף שיחה עם נתן וילנר)


פרק ד' - בו יסופר על מנהרות, תעלות, רכבות ומטוסים - ואיך כל חבר/ה יכול להשפיע
לאחרונה סיימנו בהצלחה אדירה פרויקט ראשון מסוגו עבורנו, פרויקט אטמים לתשתיות במנהרה העוברת מתחת לנמל התעופה של בריסל. ההצלחה בבריסל אמורה להציב אותנו בעמדה נוחה במכרזים דומים נוספים הנמצאים בשלב מתקדם ולקראת הכרעה.
כזה הוא המכרז לבניית מנהרת הרכבת לירושלים. אנחנו פועלים בכל דרך שהעבודה תימסר לנו הן כמוביל עולמי והן כחברה ישראלית כחול-לבן.
ובהזדמנות זו אני פתוח לשמוע כל רעיון של חברי עין שמר, שניסיונם או קשר אישי (פוליטי, עסקי או אחר) יכול לתרום ולסייע. נקדם בברכה כל עצה ורעיון שיוכלו לסייע לזכות במכרז חשוב זה.


פרק ה' - בו יסופר על עקומת צמיחה "צ'רצ'יליאנית" ועל מנהרה עם אור בקצה
אין היום מחלוקת שתעשיות הגומי עין שמר הן מפעל הדגל בתחום הגומי בארץ.
השתתפות המדען הראשי בפרויקט רביעי בתחום תשתיות מנהרות מעידה יותר מכל על מידת האמון הרב שיש כלפינו בין גורמים בכירים במדינה.
צריך לומר בזהירות - המשבר עדין לא חלף ואי הוודאות רבה. עקומת הצמיחה עדיין לא הגיעה
לדגם ה - V הרצוי.
ובכל זאת כנראה שעשינו משהו טוב, כי אנחנו מסיימים את אחת השנים הטובות בתולדות המפעל.


רשמה: נירה כהן


שיחת קיבוץ הקרובה תתקיים ביום שלישי 26.1.2010 ב- 20:30
על סדר היום:
השכרת אולם הספורט למועצה האזורית
בחירת רכז קהילה. מועמד: הראל יגודה
אישור בחירתו של יפתח עממי ללוות את המשך תהליך השינוי


* הסעיף של סדרי הצבעות על השינוי נדחה למועד מאוחר יותר בשל עומס הנושאים


שימו לב לשינוי החד-פעמי ביום השיחה




מה נשתנה?
הפינה החדשה של צוות שינוי


מה קורה בשטח:
בשבוע האחרון חולקו דפי תקציב מתוקנים לפנסיונרים. צוות מסבירים מסורים נפגש עם חברים, מסביר את הפרטים הקטנים ואת השורות התחתונות, אוסף שאלות וגם הצעות – הרעיון הוא לא רק להשמיע אלא בהחלט גם להקשיב..
שדרוג התוכנית:


דיור ושיכון
הושלמה טיוטה חדשה של פרק הדיור והשיכון.
בהנהלת קהילה קיבלנו פידבק שהניסוח מקשה על ההבנה. עובדים על זה...


סיעוד
הושלמה טיוטה של נספח סיעוד, בעזרת עבודה נמרצת של ועדת רווחה.




תקנון עובדי חוץ
גובש על ידי הנהלת מש"א ויצורף כנספח לפרק העבודה.


ליווי תהליך השינוי:
כבר חודשים ארוכים בהם הצטמצמה בהדרגה מעורבותו של טל ישראלי בעין שמר, שלאחרונה הודיע כי לא יוכל לתת לנו יותר ליווי מלא, וזאת מסיבות אישיות.
לאחר התלבטות החלטנו לפנות ליפתח עממי, חבר קיבוץ עין חרוד, אשר עובד בצמוד לטל, ויוכל להמשיך את התוכנית שהתחלנו בה. יפתח הוביל את תהליך השינוי בקיבוצו בארבע השנים האחרונות, והגיע למודל דומה מאד לזה שאנו מציעים לעין שמר. הוא עשה עלינו רושם של בקיא בחומר ומכיר היטב את המהלכים הקיבוציים הנלווים לשינוי. יפתח יגיע לשיחת הקיבוץ הקרובה, להציג את עצמו ואת תוכנית העבודה שלו. אנו מקווים שהחברים יתנו בו את אמונם, ויצביעו בקלפי עבור מינויו, כך שנוכל להמשיך ביתר מרץ את התהליך שהתחלנו בו.
להתראות מצוות השינוי
השבוע בפותחים שבת:
שירי חופש בהקשר לפרשת "בוא" בה תם שיעבוד מצריים.
על הפרשה – יסמין בן מיור.


רוב תודות לצביה וייסברג על הדרשה הנאה שנשאה על פרשת "וארא".
היא התמקדה בשני נושאים: א. בחזון הגאולה המבטא את השלבים בתהליך גאולת בני ישראל מעבדות לחרות עד הבאתם אל הארץ המובטחת.
ב. הבחירה החופשית: בנושא זה העלתה צביה את השאלה כיצד ניתן להאשים את פרעה בסירוב, הן אלוהים הוא זה שמכביד את לבו של פרעה, ובכך מונע ממנו את הזכות לבחור את דרכו. אם כך, האם יש מקום להענישו?


חן, חן לחיים חננאל על תרומתו הספונטאנית לקבלת השבת בשבוע שעבר.


ביום ו' הבא, יד' בשבט 29.1.10, יוקדש הערב לט"ו בשבט. בסיומו נקרין סרט חדש קצר
על הדברה ביולגית בחקלאות ע"י תנשמות ובזים. מוזמנים חברים וילדי בי"ס רעות
ומבואות עירון. ענה




פתרון החידה מהעלון הקודם או עלילות פינו, יוסי ואבינועם בארץ
"אוזניית הקלח","נרתקינית דביקה", "יסעורית", ו"פקועית"


ביום שישי התקשרתי לפינו: "בוא יוצאים לטיול!"
פינו ענה בשאלה: "השתגעת?! 4 בבוקר! תגיד איזה פטרייה לקחת?"
יודע משהו הזקן. אספנו את יוסי בן מיור ופנינו לחברו-כאח-לו דוויד'ל
מטירת צבי מומחה בסחלבים פרפרים ו...פטריות.
דוויד'ל הקדים פנינו בפתיחת דלת המקרר הביתי ולעינינו נגלה מראה הזוי של מדפים
עמוסי... פטריות. "תכירו, אוזניית הקלח התרבותית" אמר בטון של אב גאה, והמשיך בטיפ 1#:
"לכו בעקבות מלכים להר הגלבוע וחפשו שם את המקור הפראי שלה ושל חברותיה - הנרתיקנית הדביקה, היסעורית והפקועית".
"מותרות לאכילה?" שאלנו וקיבלנו טיפ 2#:
לגבי פטריות כדאי לאמץ את הכלל הידוע: אם יש ספק - אז אין ספק! לא נוגעים.


הגלבוע בימים אלה מוריק ויפה כמו האלפים השוויצרים (שעדין לא ראיתי)
טיפסנו לפסגתו, מחפשים לשווא את האוזנייה וחברותיה הפקועית, היסעורית והנרתיקנית.
אך לא אלמן ישראל! מעבר לסיבוב הופיעו שני בני-דודים עמוסים בשקים מלאים ב... ניחשתם נכון.
כהרגלנו מראשית הציונות, ביצענו עסקת חליפין ובאחד החניונים המוסדרים לתפארה,
הכנתי ארוחת מלכים על בסיס פטריות. פתחנו שולחן מול עמק יזרעאל והיינו כהוזים.
יהודי חביב שהזדמן התגלה כיוצא גן שמואל. מזהיר אותנו שלא נזוז מגן העדן של המודל שיתופי. הסברנו שבעין שמר להבדיל מגן שמואל, תמיד היו סופרים אבל כסף לא ממש סופרים.
אבל זה כבר סיפור לפטרייה אחרת. דיווח: אבינועם גולן




מידע מועדת רכב


זמן זה כסף
ב- 1.2.10 תכנס לתוקף ההחלטה על חיוב זמן בשימוש ברכב.


♦ עלות קילומטר (חבר) = 0.84 אג'
♦ עלות קילומטר (ענף) = 1.68 ₪
♦ עלות שעת שימוש = 2 ₪
♦ נסיעה שנסגרה אוטומטית = 2 ₪ (רכב שבעקבות איחור נמחק מהסידור)
♦ נסיעות בשעות שבין 22:00 בלילה ל- 06:00 בבוקר - אינן מחויבות בזמן וכך גם בשבתות.


לתשומת לבכם:
1. חישוב זמן החיוב לפי שעת תחילת ההזמנה או לקיחת המפתח - המוקדם מביניהם.
ומסתיים בשעת החזרת המפתח לארון.


2. הנסיעה מחויבת על שם המזמין ולא הכפתור שבאמצעותו בוצעה הנסיעה.


3. לפני או לאחר הנסיעה - אפשר להזין לתוכנת הרכב, מכל מחשב, בקשה לחיוב הנסיעה על חשבון
אחר (חבר, ענף או ועדה).


4. בכל רגע נתון - ניתן לעקוב באמצעות התוכנה אחרי עלויות הנסיעות שבוצעו.


חוברת הסברים מפורטת תהיה במזכירות הטכנית ובאתר הקיבוץ בשבוע הקרוב. אפשר להצטייד בעותק ולהיעזר בהנחיות הכתובות.




העתיד כבר כאן
בקרוב סידור הרכב ישלח SMS אם וכאשר רכב שהזמנת מאחר או אם את/ה מאחר/ת בהחזרת רכב. על כן אתם מתבקשים להיכנס בסרגל האפשרויות בתוכנת הרכב לשדה "אזור אישי" ולהזין את מספר הטלפון הנייד. פרטים אישיים נוספים - לבחירתכם.


מקורותיי מוסרים שברגעים אלה מהנדסי התוכנה עובדים על שירות הזמנת קפה וסוג העוגה המועדפת ...




נסיעה טובה וזהירה לכולנו
אוריין גנדלמן


עדכוני מש"א


מכרז למטפל/ת בחינוך


דרוש/ה
מטפל/ת לגיל הרך




תחומי האחריות
טיפול בילדיהם ומענה לכל
צרכיהם האישיים והייחודיים.
ארגון ואחזקת הבית.
קשר עם ההורים בפתיחות
והקשבה.
השתתפות בישיבות צוות.




דרישות התפקיד
התחייבות לתקופה של שנה לפחות.
עדיפות לנסיון בעבודה חינוכית בגיל הרך.


כישורים נדרשים
יכולת נתינה ואהבה, רגישות וסבלנות, אחריות, מחויבות, יוזמה, ויכולת שיתוף פעולה.


גודל המשרה
4-5 ימים בשבוע
המעוניינים יפנו לרוני עד ה – 31/1/10.


רותי גורן סיימה לעבוד במכבסה בעקבות יציאה לעבודת חוץ.
בריכוז המכבסה - מחליפה אותה רעיה האולינג.
בהצלחה לרותי ולרעיה, לכל אחת בעבודה והמשימות החדשות.


עובדי חוץ שימו לב
מחודש ינואר יש להעביר את הקבלות עבור חניות הקשורות
בעבודתכם לרוני ולא לצביה, כפי שהיה נהוג עד כה.
הזיכוי בתקציב ימשיך להיעשות כמו בעבר, אך סכום החניות ירד
כחלק מהוצאות עבודת החוץ.


לקראת יום האשה הבינלאומי המצויין ב- 8 במרץ
אנו מבקשות כבכל שנה, להעניק ציון והוקרה חנשים
מעיזות, נשים מתנדבות ונשים עם סיפור חיים מרתק ומעצים שהן חלק מקהילת תושבות מ.א. מנשה.
אנא מלאו הטופס שבאתר המ.א. מנשה והמליצו בפנינו על נשים ראויות ומתאימות לכך.
עינת סלם - יו"ר מועצת הנשים מ.א. מנשה
052-4030997


הסתיים (כמעט) מחזור ראשון של חורף חכם
הביא לדפוס: חיים חננאל
רוב החוגים הסתיימו, חלקם החלו מאוחר ולחלקם "הדרנים". ישנם חוגים פופולאריים מטבעם כמו החוג של אדם זרטל שתמיד מושך אליו רבים וישנם חוגים מצומצמי קהל כמו החוג של כותב שורות אלו שמקפיד לא לקחת את זה אישית.
חוג האוריגמי של סהר סופר, שאנחנו עדיין לא מכירים אותו כאמן אוריגמי ריכז אליו כמה מקפלי נייר אדוקים שמעתה כנראה לא יזרקו עיתונים ישנים אלא יקפלו אותם לצורות של ברבורים באגם. מספרת מרים שנפלד:
סהר סופר הציב בפנינו אתגרים לא פשוטים. צריך סבלנות ברזל כדי לעקוב אחר השלבים. יצרנו צורות מסובכות של קופסא מיוחדת או כוכב משישה חלקים ועוד צורות של חיות וכו. במילה אחת: מדהים!


איתן בן מיור ייחד את החוג שלו לתזונת ילדים שהוא נושא חשוב מעין כמוהו, רגע לפני שאנחנו הופכים אותם לצרכני ג'אנק-פוד כפיתיים.


מספרת איריס ארבל:
התרשמתי מאוד מהידע הרב של איתן בן מיור. אותי באופן אישי, החוג מאוד העשיר והוא הרי עוסק בחשוב לנו מכל: בבריאות ילדינו. מאז אני מעניקה הרבה יותר תשומת לב למזון שאני קונה, ואני לא מדברת רק על ג'אנק פוד, אלא גם על האוכל הרגיל: בודקת תויות לראות מה הן מלמדות אותנו על המזון שאני קונה לילדיי. תודה גדולה לאיתן ובהצלחה בהמשך דרכך.


למרות שעל אדם זרטל כמעט אין צורך להרחיב את הדיבור צביה וייסברג מספרת:
למדנו מאדם על כתבי היתדות העתיקים שנמצאו בערים מארי ואוגרית ועל כך שהדים לסיפורים בכתבים האלו נמצאו יותר מאוחר בתנ"ך. היה מרתק כרגיל וקבוצת התלמידים הנאמנים של אדם מחכה לשנה הבאה בציפיה.


טובית שפירא ראויה לשבח מיוחד בשנים האחרונות כי היא מקיימת את החוג שלה בשני המחזורים לגילאים שונים וכי מוחה הקודח מייצר פעילויות מגוונות שמשלבות סיפור ויצירה ברמה שראוי להפוך את החוג ליזמות בפני עצמה...


מעידה נגה תירוש:
טובית משלבת בצורה נהדרת סיפורים ועשייה. לדוגמא, איך מכינים מרק מבורג? טובית סיפרה על הילד המבקש מדודתו שתכין לו מרק והיא אומרת לו שאין לה חומרים. הוא מלמד אותה להכין מרק מבורג- שמים בורג בסיר, מוסיפים תפוח אדמה שבכל זאת נמצא במקרר, גזר, חצי בצל שנשאר והכי חשוב: מוציאים את הבורג רגע לפני הבישול. הילדים שלקחו חלק בחוג כמובן שהכינו מרק במו ידיהם.


על חוג הפילוסופיה תחת הכותרת "בואו נתפלסף" איני מעיד כי אני הנחום וזו עיסתי. רק אומר שרציתי מאוד לקיים את החוג כדי לאלץ את עצמי לחזור על חומרים שחלקם נשכחו ממני. התחום הזה הוא הרבה יותר רלוונטי ופחות מעופף ממה שהוא נראה בעין בלתי מזוינת. כבר החלטתי עם עצמי לנסות ולקיימו שוב בשנה הבאה. התכבדתי בנוכחותה של נירה כהן ולכן היא תעיד על העיסה לאחר שהוסכם בינינו שהיא כותבת רק סופרלאטיבים ומעלה:
"האם יש אמת מוחלטת" נזרקה השאלה לחלל וב-4 פגישות ניסינו למצוא תשובה. חיים חננאל שאל ואנחנו הסתכלנו בו ואחד אל השני וחשבנו "וואלה מאיפה הוא יודע כל כך הרבה?" ובלב אמרנו הרי חב"נ אנחנו ("חבורת בואו נתפלסף") אז התפלספנו בניסיון לשאוב אמת מוחלטת מהפילוסופים ביוון העתיקה ועד לסארטר הקיומי. לא מצאנו...


התחום של האימון האישי והעסקי מתפתח מאוד בשנים האחרונות, בהרבה מקרים הוא תופס בהצלחה את מקומה של הפסיכולוגיה המסורתית והטרנד היום הוא לשבת במשרד המאמן ולא על ספת הפסיכולוג. כל מי שרואה את משפחה חורגת בטלויזיה חייב להבין שזו תכנית דרמטית שצריכה להביא רייטינג וקואצ'ינג טוב לא מתנהל כך. לכן מאוד שמחנו שיש לנו מאמנת (קוצ'רית) משלנו והחוג של שני מרצ'בסקי היה גם הצלחה כמותית לא מבוטלת.


אורלי ארליכמן מספרת:. שני מרצ'בסקי אמפטית מאוד, לא שיפוטית, לא באה ממקום של 'אני יודעת ואתם לא'. קודם לכל אנחנו חייבים לקבל את עצמנו בצורה חיובית. למעשה כולנו מתקשים לעמוד בתקציבים שלנו וכולנו זקוקים לייעוץ. לדוגמא: שימוש בטבלאות אקסל כדי לנהל את זרם ההוצאות היומי שלנו וכו'. הרעיון הוא לא רק לעסוק במספרים ובחשבונות אלא להבין לעומק את חיינו, להעצים את עצמנו ולהגיע לניהול של חיי משפחה וכלכלה בצורה נכונה. החוג מרתק, הוא עוד לא הסתיים ואנחנו מאוד מודים לשני שלקחה על עצמה להדריך אותנו בנפתולי התקציב והחיים.


חוג הקולנוע שהגיע למחציתו מושך אליו קהל רב. הוא עוסק השנה בקולנוע הפוליטי. התגובות לסרטים הפוליטיים היו נפלאות. לאחר הסרט "חיים של אחרים" אמרה לי עדה גבע: "מה עשית לי? עכשיו אני לא אשן כל הלילה". למרות שהקהל היה משוכנע שמהסרט הזה נוכל רק ליפול- 'נפל' לידינו סרט מופלא לא פחות שאני באופן אישי מגדיר אותו : הסרט המושלם ביותר שראיתי: "המבוך של פאן".
ואני רוצה כאן להעיד על תלמידה שלי לשעבר וכמעט קולגה היום, רות ריפתין. רות הייתה מוכנה היטב, רהוטה, מדויקת והתגלתה לדעתי כמרצה מוכשרת ומקצועית. ביני לבין עצמי כבר החתמתי אותה על החוג הזה בלעדית לשנה הבאה (החתימה שלה עדיין חסרה אבל זה עניין טכני) ואני מאחל לה שתצליח בהמשך כמו שהצליחה אצלנו בבית.
תודה למנחים על ההתנדבות ועל ההשקעה!


פגישה אחרונה של החוג של אדם זרטל
ביום ב' 25.1.10 בשעה 20:00 במועדון לחבר


עדכונים - סמסטר ב' חורף חכם:
חוגי המחזור השני מתחילים ביום ראשון!
החוג של מירב חופי יתחיל ביום שלישי ה-2.2.10.
החוג של טובית שפירא יתחיל ביום רביעי ה-3.2.10.
החוג של אדם זרטל (מחזור א') ביום ב' 25.1.10 בשעה 20:00 במועדון.
החוג של שני מרצ'בסקי (מחזור א') ימשיך אף הוא לעוד 2 מפגשים. האחד ביום חמישי הקרוב (21.1) כרגיל והאחרון ביום חמישי הבא (28.1) ולגבי המיקום תבוא הודעה.
חוג הקולנוע (מחזור א') ממשיך! שימו לב לפרסומים!


שיהיה לנו חורף גשום ונעים!
טיול
ט"ו בשבט הגיע!
והפעם- לפעמים היופי נמצא מתחת לאפינו!
בשבת, ט"ו בשבט 30.1.10, נצא לאזור מענית חריש
יוסי בן מיור אומר:
הפריחה עוד לא בשיאה אך החורש טומן בחובו הפתעות
או כמו שאומר הפתגם הידוע:
לא דובים אבל יער...
היציאה מרחבת חדר האוכל בשעה 9:00, חזרה משוערת- 13:00
הליכה קלה- לפעוטות להביא מנשא
בתום הטיול- פיקניק:
הקפה, התה צמחים וכיבוד ט"ו בשבט מפתיע!- עלינו
האוכל: עליכם
הירשמו בהקדם!




עידכונים ירוקים – ועדת איכות הסביבה בעין שמר


כפי שחלקכם בוודאי שמתם לב ישנם כמה מיכלי איסוף ומיחזור חדשים בקיבוץ:
בשכונת לוינסון (בחניה מול הדסה) ישנו כלוב חדש לאיסוף בקבוקי שתייה 1.5 ליטר ומיכל כחול לאיסוף נייר.
בעמדת המחזור שליד הכלבו, בצמוד לכלוב איסוף הבקבוקים ישנו מיכל צהוב חדש לאיסוף ניילון ופלסטיק – המיכל מיועד לכל אותן שקיות ניילון ופלסטיק שנצברות לנו בבית ושקיות של מוצרים שונים שנארזים בניילון.
בנוסף ישנם שלושה פחים חדשים לאיסוף של פחיות, בקבוקי זכוכית לפקדון ובקבוקי שתייה 0.5 ליטר לפיקדון, שמיקומם הסופי טרם נקבע וכרגע הם עומדים ליד מיכל הנייר הכחול מול משרדי הקיבוץ. החברים ומבקרי הכלבו הרבים יכולים לזרוק את מיכלי השתייה לפח המתאים. תוכן הפחים יאסף בהמשך והכסף שיאסף מהפחיות/בקבוקים ילך לטובת פרויקטים ירוקים בקהילה.
בעתיד יתווסף מיכל נוסף לאיסוף בקבוקים ליד אר.די פי
בנושא האשפה האורגנית – על קצה המזלג: בעוד מספר חודשים, בעין שמר ובעוד 4 יישובים במועצה יתחיל פינוי של האשפה האורגנית על ידי המועצה האזורית. האשפה האורגנית תאסף פעמיים בשבוע ותועבר אל אתר הקומפוסט של עמותת ארץ כרמל.
כאשר תהליך פינוי האשפה האורגנית על ידי המועצה יחל ויחולקו פחים חדשים לשכונות הקיבוץ, לכלבו, בית דורות, חדה"א והחינוך.
אני מזכירה לכל החברים שמפרידים פסולת אורגנית, וכמובן מקווה שעוד יצטרפו לעשייה הירוקה הזאת, עשו עוד מאמץ קטן ואת השקית של האשפה אל תזרקו ביחד עם הפסולת לפח האורגני!


מי שמעוניין לעשות קומפוסט באופן פרטי ברמת הביתית – במועצה ישנם קומפוסטרים במחירים כל כיס. מי שיהיה מעוניין ניתן לפנות אל טל אייזן לפרטים נוספים.


המלצה ירוקה - בסוף החודש יתקיימו שני אירועים ירוקים במועצה!
כדאי לבוא ל"אקומנשה" פסטיבל סרטים סביבתיים ויריד ירוק – לראות ולשמוע, לפתוח את הראש לדברים חדשים וירוקים.
ובחממה ביום שבת האחרון של החודש ט"ו בשבט- פעילות ירוקה לכל המשפחה.


שיהיה לנו חורף גשום ונעים!
טל אייזן - ועדת איכות הסביבה.
21.1.2010


"כמו קרדינל בטרנינג אדום"
לא נעים להגיד אבל מי שלא בא - הפסיד. במסגרת פעילות חורף חכם יצאנו השבוע ל"טיול השנתי" במוזיאון תל אביב.
את הסיור, כבכל שנה, הדריכה צילה ליס, שמצליחה בתמצית ובקיצור לומר הרבה ולמקד אותנו בעיקר, וכל סופרלטיב רק ימעיט מכל הדברים הטובים שיש לומר על ההדרכה המדויקת של צילה.


ביקרנו ב- 4 תערוכות נפלאות של אמנים ישראלים כל אחד ייחודי ומיוחד.
צדוק בן דוד - "טבע האדם"
ארם גרשוני - "עבודות חדשות"
אלכס קרמר - "גיא בן הינום"
יורם רוזוב - "נופים ואבני דרך"


מרים שנפלד הייתה על הארגון המתוקתק והמצוין.
"אירוע חשיפה" לבית הספר לאומנות עכשווית
נערך בשבת בחממה.


היוזם והמנהל עתר גבע, מייעד את בי"ס "לאנשים שבשבילם יצירה היא צורך קיומי".


ציבי גבע - סיפר על המציאות בה מתנהל היום עולם האמנות שנדמה יותר ויותר לשוק.
הדגיש את המקום והחשיבות של פרויקטים מסוג זה, שיפעלו מתוך זווית אופוזיציונית למרכז.
"החממה היא המקום המאפשר מבט מרוחק, מעבדה ניסיונית להנבטת רעיונות, "יחידת גרילה" שתפעל בפריפריה ותאפשר לדברים מעניינים לצמוח"


עתר מציין שזה לא בדיוק "אגסים של סזאן", אבל בהחלט מתאים לכל מי שעבר את גיל 18 ופתוח לחידוש והתחדשות.


מחזור ראשון יפתח בחממה ב- 10.2.10, השיעורים יתקיימו מדי יום ד' בשעה 17:00
בתוכנית הלימודים סדנאות אמן אורח עם אמנים ישראלים בכירים, ונושאים כמו:
לצאת מהקופסא - אמנות מחוץ לכיתה;
בעקבות אמנים מובילים במאה ה- 20;
אומנות מותאמת למקום
טכניקות ציור ופיסול
תודות ל: מיכל שקד (סגנית יו"ר) , דודו כהן, חנן בן דוד, זאביק שפריר - מ.א. מנשה
שאול ואדוה (אתם גדולים!), להקת החלטורה, יגאל כץ, תומר גורן עומרי ש"ט (גוס פאב)