חפש בעלונים קודמים

עלון 1(11) (5820) ב' שבט תשע"א 7.1.11


 


 

מדינה יהודית ודמוקרטית - –הייתכן?

פגישה עם שניאור עינם

י ו ם ש י ש י – ב ש ע ה 21:15 ב מ ו ע ד ו ן ל ח ב ר


 


 

על זהות, על יהדות, על דתיים,

על חילוניים

ועל קוקטייל הצרות המצפה לנו


 


 

שניאור עינם תיאר את השיחה שיקיים איתנו כך:


 

? אנסה לקיים חשבון נפש מקוצר על דרכנו עד כאן...

? את המשבר הפוקד את העם היהודי, שבעקבות האמנציפציה באירופה, קמות לו תנועות רבות

המציעות תשובות שונות לעם היהודי בתפוצות – ומהי התשובה שהציעה הציונות?


 

? ואיך קרה, שדווקא הציונות, שהייתה הקטנה שבהן וגם האחרונה מבחינה כרונולוגית –

הצליחה מעל ומעבר?

? האם אמנם הצליחה הציונות, להציע אלטרנטיבה של זהות יהודית חילונית

? אם כן, כיצד קרה שהיום, דווקא בנושאים הכי קיומיים חילוניים, חברתיים וביטחוניים -

הציונות כולה תלויה בהינד ראשו של הרב עובדיה יוסף?


 


 

ע ל ש נ י א ו ר ע י נ ם

חבר קיבוץ שפיים

חוקר ומרצה בסמינר הקיבוצים ובמכון "בינה"


 

בשפה פשוטה ונגישה, עם הרבה הומור

מציג מבט מעמיק, רחב ומקיף –על חיינו כאן ועכשיו.

תמיד מרתק, ייחודי ומקורי בהגשת הדברים.

מומלץ ביותר לכל הגילים


 


 


 

לתום גרנות

המסיימת את שירותה בצה"ל

בשעה טובה וכל הכבוד!

בהצלחה באזרחות ובמעשייך במשך

ועדת קשר וצעירים


 


 


 

פותחים שבת

השבוע, "חלון לים התיכון" ערב יווני לכבודו של יהודה פוליקר

בן ה- 60. על פרשת "בא" - צביה ויסברג.

------------------------------------------------------------------

לנעמן אפשטיין רוב תודות על דרשה עתירת מחשבה של פרשת "וארא". בתחילה סקר נעמן את השתלשלות ענייני הפרשה: הטלת השליחות על משה, צירופו של אהרון שהיה לו לפה, "ארבע לשונות הגאולה" שבאמצעותן מסביר ה' למשה את סדר המהלכים ליציאת מצרים, ולבסוף, שבע המכות הראשונות והשפעתן על החרטומים ועל פרעה.

פרשה זו, אמר, מדגישה שמשה ואהרון הם שליחיו ועושי דברו של אלוהים. ה' הוא השולט בכל המהלכים, הוא הריבון. אך עובדה זו אינה מונעת ממשה לקיים דיאלוג עם ה', לשאול שאלות קשות, להתמרמר ולהתדיין עמו. (כמו גם מנהיגים אחרים לאורך ההיסטוריה הקצרה מאברהם עד משה). בהקשר לכך הִשְווָה נעמן את התנהגות החרדים בימינו, ואמר: כמה חבל שהם לא שואלים שאלות ומעלים ספקות אלא מתנהגים כחסידים שוטים.

-----------------------------------------------------------------------------------------

חן, חן לגיורא פיידמן על ניגוניו המרגשים והסוחפים, ולאמיתי ששון על השירה היפה.


 


 


 

קרקס שבזי מזמין להקים את אוהל הקרקס !

ביום שישי 7.1.11 – בשעה 13:00 .

נקים ביחד את אוהל הקרקס – סבים, הורים, ילדים

וכל מי שאוהב לבנות וליהנות ! (במתחם שליד הנפחייה של חופי)

לקראת אירוע הפתיחה של שבוע אקו-מנשה במ.א מנשה,

אשר יתקיים יום שבת 15.1.11, בחממה (פרטים בגב העלון)

בואו עם חיוך על השפתיים ותתכוננו לבוץ בנעליים! מחכים לכם! יאללה תבואו !


 


 


 

ל א ת מ י ד י ש ב ע י ה ...


 

לא הייתי בשיחת קיבוץ האחרונה, שדנה בפרויקט "לינה זולה"

וגם לא קלטתי את שידורה בטלוויזיה.

אני רוצה לברך על היוזמה "לינה זולה" שלדעתי היא גם חינוכית. אני גם מסיר את הכובע לכל חבר הלוקח יוזמה ומוסיף פינה יפה בעין שמר – כמו שהיה עם "חצר ראשונים", פארק הרכבת, החממה וגם כל פרח שצוות הנוי מוסיף.

על כל אלה אני מברך.


 

לול שנבנה לפני 40-50 שנים ועומד היום ריק והסביבה מוזנחת – אולי תהייה זו

עוד פינה יפה בעין שמר?

אני שואל את עצמי – למה?? למה כל שינוי מתחיל במשפט או אמירה:

"אבל יש עם זה בעיה".

לא משנה אם זה רעיוני או טופוגראפי – תמיד תקום קבוצת חברים שתטען את זה.

חברים - תנו לחיים לזרום.


 

זה נכון, שיש לכל חבר משהו שמפריע לו.

אבל עם הזמן - מתרגלים. ואז מופיע עוד עניין, שמפריע לחברים אחרים.

בחיים צריך להתרגל לדברים רבים: אם לכך שיש המון ילדים ואם כלבים

ואם לחתולים וגם לגנבים קטנים... יש לנו פה מהכול.

ויש גם עם המון פינות יפות.

אם לא ניתן לכל אלה מקום בחיינו - יהיו פה שכונות שקטות על יד שכנים שקטים. יהיו חברים שהולכים בנעלי בית עם מקל. בשקט.

הרבה חברים עם קלנועים וליווי של מטפלת – אבל בלי רעש של חיים.

וגם בלי ילדים וגם בלי גנבים. ובלי ציפורים ופרח בגינה.

זאת תהיה עוד שכונה על יד בית קברות.


 

אני מאחל שנדע לפרגן לכל מי שלוקח אחריות ויוזם.

חברים – תנו לחיים לזרום. אל תפחדו ואל תפחידו.

ואז יהיו פינות יפות עם ציפורים וגם פרחים בגינות ויהיו פה חיים –

ויהיה עין שמר שהוא מקום שטוב לחיות בו.


 

C'est la vie

באהבה - שלמה בורלס


 


 


 


 

תרשמו ביומנים


 

7.1.11 יום ו' – 21:15 במועדון– עם שניאור עילם

מדינה יהודית ודמוקרטית - האם זה אפשרי? שאלות זהות יהודית, ישראלית, וצרות אחרות...

(פרטים - בעמוד השער).


 

8.1.11 שבת – 10:00 בבוקר באולם הספורט (בחדר בקומה העליונה) סדנת שיאצו לכל המשפחה - עם שמרית ספקטור

לאבא תפוס הגב, לאמא הצוואר ולילד יש עצירות?

זה לא אבוד!

בואו ללמוד ביחד – איך לעבוד על תעלות האנרגיה

הפרטיות והמשפחתיות.

התלבשו חם ונוח ואל תשכחו גרביים.


 

ה ב ה ר ה:

בעלון הקודם פורסמה רשימת הלידות בשנת 2010. היא מתבססת על מרשם האוכלוסין המקומי שהתקבל מהנה"ח. לא כללה לידות במשפחות שאינן במעמד חבר או נמצאות בחופש.


 


 


 

העלון הבא יופיע בעוד שבועיים – 21.1.11.


 


 


 


 


 

עם מרים פוקס

משתתפים בצערך על מות

האם – עליזה


 

תנחומים למשפחה


 


 


 


 


 


 

נהג בית - לוח נסיעות מעודכן 2011


 

נ ס י ע ו ת ב ו ק ר ימים א'-ה'

בימי חול

יעד הנסיעה 

ימי חול

יציאת הרכבת 

6.30 

רכבת בנימינה 

7:04 

7:30

לחדרה + רכבת ואגד

 

8:30

לחדרה + רכבת ואגד 

9:27 

10:30

לחדרה + רכבת ואגד 

11:20 

12:30 

לחדרה + רכבת 

13:27 

14:30 

לחדרה + הרכבת 

 


 


 

שימו לב: נסיעת הערב ב- 18:30 תהיה מעכשיו לתחנת בנימינה (ולא חדרה!)

נ ס י ע ו ת ע ר ב ימים א' – ה'

יציאה 

יעד הנסיעה

יציאת הרכבת 

הגעת הרכבת 

16:30 

לחדרה – אוסף מהרכבת ומכפיר

17:06 מחדרה

אוסף מהרכבת שמגיעה


ב - 16:50

17:30 

לרכבת בנימינה – רק בתיאום מראש

 

אוסף מרכבת בנימינה שמגיעה ב- 17:50, 17:55

18:30 

לבנימינה – אוסף מהרכבת

 

אוסף מרכבת בנימינה והסביבה שמגיעה

18:50 ו 18:53

טלפון: יהודה, ולירון 3750908 - 052 - מקוצר 8055


 


 

במסגרת מסע בין יזמויות, השבוע הכרות עם "ארטנס".

לא את הכול תבינו – תתנחמו שאתם לא לבד.


 

מעשירים את הפרספקטיבה של הגוף

פגישה ושיחה עם שחר דור


 

 

יוזמה ברוכה:

דמיינו חלל תעשייתי גדול ובהיר קירות. תקרה גבוהה גם היא בגוונים בהירים. לאורך הקירות חלונות קטנים במרחקים קבועים זה מזה, חשופים לחוץ – יוצרים אשליה של תמונות נוף קטנות. רצפת עץ בהירה מעניקה תחושת חום בייתי ולוקחת את האולם הכי רחוק ממה שהיה פעם – לול.


 

שיעור איקיקונטקט:

על הרצפה שרועים על גבם כ- 15 משתתפים. נעים בקצב ובתנועות המונחות על ידי נועם כרמלי.

האווירה רכה ונינוחה. (עוד נחזור ונסביר).


 

ברוכים הבאים:

ל"ארטנס" (ARTNESS) "בית ובית ספר לאומנויות התנועה וההופעה" כהגדרת שחר דור אחד משלושת השותפים.


 

מקור השם המיוחד:

הרבה שנים חיפשתי שם שיעמוד לפני השם שלי. עברתי גלגולים ושמות וב – 2005 הגעתי ליצירת השם "ארטנס" המצליח למלא במשמעות את הרעיון שלנו.


 


 

הרעיון שלנו:

תנועה כדרך חיים – חיים בתנועה. הנחלת אומנויות התנועה וההופעה לסוגיהן. השלמה למקצועות התראפיה השונים, מנהיגות חברתית ותקשורת.ואפשרות להתפתחות אישית, העצמת הערך וההערכה העצמיים.


 


 

מורים ומנחים:

3 השותפים הם צוות הליבה של המנחים. סביב הציר הזה – נע בית הספר. יחד איתנו יש מעגל מהמורים המובילים בתחומם בארץ ובעולם.


 

השותפים:

שחר דור – מתגורר בכרכור, נשוי ליעל + 2, השכלה – אוטודידקט

נועם כרמלי – במקור בן קיבוץ יפתח, כיום - תל אביבי.

מיכאל שחרור – במקור ירושלמי. כיום – גם.


 

חוזרים לשיעור איקיקונטקט: השם שילוב של אוקידו (אמנות לחימה יפנית) וקונטקט. אימפרוביזציה בריקוד שהתפתח בשנות ה- 70. בארץ - נמצא עכשיו בשיאו.

(המשך ...)

 


 


 


 


 


 


 

 

פילוסופיית חיים:

הפילוסופיה והאימון הולכים יד ביד. הקניית הכלים אינה מהלך לינארי – אלא מהלך נצבר. כל אימון כזה הוא "לימוד החיים", עשייה שהיא מחקר שאינו פוסק ואינו מסתיים בסטודיו אלא ממשיך גם בזמן האחר (מעבר לסטודיו). ככזה הוא מצב של היות בתנועה. במרקם הזה מתהווה סגנון – אדם הופך להיות חלק ושלם יותר - עם עצמו וסביבתו.


 

כלים:

נעזרים בשפת עבודה ואימון. שנים ארוכות של ניסיון אימון בגוף ובמחשבה. זהו ציר השואב ידע מתרבויות עתיקות לצד מחשבה ותפיסה עכשוויים.


 

הסטודנטים:

בני 20-30 שבאים לקבל הכשרה מקצועית בתחום ההופעה והתנועה.


 

הקשר עם עין שמר:

דרך הקשר עם הני רוזן ומרכז היוגה, נבנה גם הקשר עם הקהילה. עם נועם ומיכאל החלטנו שאנחנו רוצים לבנות בית לעשייה שלנו. בגלל ההכרות הקודמת עם הקיבוץ פנינו לעין שמר.


 

השקעה בשיפוץ והשקעה בקיבוץ:

הקיבוץ העמיד לרשותנו את החלל, לאחר ששופץ ונעשתה בו השקעה כספית נכבדה.

אנחנו השקענו בעיצוב הפנים. אבל הקיבוץ צריך לראות בזה השקעה בעצמו ובעולמו התרבותי. ברגע שהקיבוץ אימץ את הרעיון – נפתח דיאלוג שהוא כולו רווח לקיבוץ.


 

ארטנס מזמין אתכם להכיר ולהצטרף.

חברים של חברים:

המעורבות העיקרית היא עם אנשים שאני עובד איתם, שזה משפחת החממה המורחבת ובפרט עם עתר גבע. יש שיתוף פעולה על בסיס יום-יומי של שילוב


 


 

פרויקטים. למשל, סטודנטים מארטנס מהארץ ומחו"ל שמתנדבים בחממה. גם עם חופי בנפחיה יש שיתוף פעולה. אנחנו חולקים מרחב משותף – ומכאן גם הקשר הפעיל


 

התמזגות:

אנחנו לא מפעל, אנחנו - בית. יש כאן חלונות שאפילו וילונות אין עליהם – אנחנו חלק מהנוף. אצלנו בדלת אין כרטיס חכם עם קוד סודי כדי להיכנס. ואין סודות מקצועיים ותעשייתיים לגנוב. אנחנו אנשי חינוך ואמנות ועוסקים בתקשורת אנושית ובמגע במרחב מחייה אנושי. זה מחבר אותנו באופן הפשוט ביותר לקהילה ולציבור שנקרא: קהילת עין שמר.


 

חלומות:

מקווה שנגיע לקיים כאן מרכז תרבות מהמובילים בתחומו בארץ ובעולם. שכמו היום – נמשיך לגדול ונהווה אבן שואבת לאמנים צעירים ולמורים מובילים בתחומים שונים. נעסוק בשיתופי פעולה של חינוך, אמנות, יצירה אקולוגית וחדשנות - כעשייה וכפיתוח דרכי חשיבה.

ושהבית שהקמנו כאן יהווה גלגל תנופה לעשייה משמעותית ומוצלחת לאורך זמן.


עד כאן שחר דור.

* * *

פרק סיום - מלווה מלכה:

חוץ מהצצה לשיעורים, החלטתי ללכת להכיר את ארטנס דרך אירוע "קולטורה" – שארגנו ב 25.12.10. ערב אמנות של מוסיקה, תיאטרון, קרקס, וידאו ארט ובר משקאות. תחושת דה-ז'ה-וו ליוותה אותי.

שנות ה - 60 של המאה העשרים – חזרו לביקור ואווירת וודסטוק מעולם לא הייתה מוחשית כל כך...

ה"קולטורה" הבאה במוצאי שבת 29.1.11 ובכל ימות השבוע. תבואו.

 


 


 

עץ נופל בחורשה ולא פגע בילד - נפל או לא נפל?


 

 

ביום ד' 29.12.10 אירע לנו נס: גזע עץ פיקוס, מהמפוארים ורבי ההדר שבגננו, לא עמד יותר בנטל השנים, הדורות ועלוות העלים – וכרע תחת העומס.

מאות ק"ג (ואולי יותר) קרסו להם באחת, על - וותיקת הנדנדות שבחורשה...


 

כן, זו שעליה עפנו אנחנו, עפו ילדינו ועכשיו – עפים נכדינו (איך שהזמן עובר כשנהנים...).

כל כך הרבה זיכרונות קרובים ורחוקים:

"אבא יותר חזק!" צרחנו מרוב אושר ופחד. "אמא זה לא מספיק חזק" התריסו כלפינו הילדים כשאנחנו העמדנו פנים שזה הכי חזק שאנחנו יכולות (רק כאילו, כי בלב שמרנו דאגה שלא ישמטו הידיים הזעירות - ומי יודע מה יקרה).

ומעל ראשיהם של הקטנים – תמיד ניהלו המבוגרים את העולם. אין סוף שיחות על עניינים שברומו של קיבוץ.

יד אחת דוחפת לתנופה והרגליים גם הן עוזרות. והפה לא נח לרגע.

והיה בה עוד משהו מיוחד בנדנדה הוותיקה – בלילות, כשילדים ריחפו ברקיע החלומות, מוסדניקים, חיילים ומבוגרים – מצאו בה גם הם ערסל לערבי קיץ חמים.


 

יכול להיות שהאירוע לא היה זוכה אף לשורה אחת במקומון הפופולארי שלכם, אלא שמדובר בקריסת גזע עץ פיקוס שבחורשת הנדנדות. "נו טופ!" גם בכך עדיין אין רבותא.

אז במה יש רבותא? שכל זה קרה בשעה 11:00 בבוקר, שעה שבה יש סבירות יותר מגבוהה, שצוות חינוכי יעשה את מה שעשו כאן דורות של מטפלות וגננות – יצא עם הילדים ל"נדנדות". וארבעה פיצקים או שניים יבחרו בנדנדה האהובה כל כך.


 

המחשבה נחרדת לעצם הרעיון, שאותו גזע שנחת בכל כובד משקלו האדיר ומחץ את הנדנדה, עלול היה ליפול עליהם. על הפיצקים! ברררררר...

זה הרי מתרחש בשניות! ואין מטפלת או גננת שהייתה מצליחה למלט בזמן, אותם ואותנו, מטרגדיה ואסון.

למרבה המזל גם המקרה הזה נגמר ללא נפגעים. אבל למה להתגרות? כמה פעמים ישתף המזל פעולה?


 

לא פעם אחת יצא לי לדבר עם צוות הגננים המסור שלנו, ולהתריע על אפשרות של פגיעה אפשרית בילדים ומבוגרים מענפיו של עץ רב תפארת וצמרת - זה או אחר.

בראיון שערכתי עם צוות הנוי בט"ו בשבט שעבר, תהיתי לגבי גודלם של העצים בגננו.

ועל אותו עץ ממש, שקרס לפני שבוע, החלפתי כמה מילים לפני מספר שבועות עם אחד מהם, על המדרכה המובילה בואכה בתי הילדים. הבאתי אותו כדוגמא לעץ המהווה סכנה לעוברים ושבים על המדרכה או למי שישחק על הנדנדה. אך לצערי – NADA !

ברוב המקרים אני נתקלת בתגובה מזלזלת שאין שום סכנה ואני מרגישה כמו נודניקית מצויה.


 

ידוע לי, שצוות הנוי קיבל השנה תקציב לביצוע גיזום של עצים וענפים גדולים במיוחד.

לדעתי הפרטית, כדאי לנצל אתה העונה, לבדיקה מחודשת של פינות רבות בקיבוץ. אפשר גם להיעזר בחברים, שיתריעו על עצים שמן הראוי להקטין את אמריהם ונופם - כדי שלא יהוו סכנה.

ובהזדמנות זו, נקווה שבמהרה בימינו תשוקם הנדנדה הפגועה ותחזור ל"העיף" קטנים וגדולים. נירה

 


 


 


 

עניין לציבור


 

עישון וכלבים - אסורים בכלי הרכב !

חברים שלום!

לאחרונה התרבו המקרים בהם חברים משאירים את הרכבים מלוכלכים ומסריחים. הסירחון נובע מהובלת כלבים ועישון ברכב. אני מזכירה:

1. ח ל א י ס ו ר ע ל ע י ש ו ן ב ר כ ב י ה ק י ב ו ץ.

2. מי שצריך להוביל כלב, מתבקש לקחת את הטנדר הפתוח או רכב גדול, שבו יש לפרוס

שמיכה לכבל בחלק האחורי . אין להסיע כלבים על המושבים.


 

לתשומת לבכם: אנחנו מקפידים לשטוף כל רכב פעם בשבועיים. בנוסף לכך כל אחד מתבקש לנקות את הרכב בסוף הנסיעה ולשמור על הכללים. תודה אוריין


 

לגנב הבלתי חביב

ביום ד', השארתי לרגע את אופניי בחניית חדר האוכל האחורית.

למרבה הפתעתי, כאשר חזרתי אליהם כעבור זמן קצר, גיליתי שנגנבה מאופניי

שקית עם כפפות חורף חדשות, שנקנו לפני פחות משעה...

גנב – אולי בכל זאת תחזיר אותן?! בתודה - צביה ויסברג


 


 

לחברים שלום!

ביום שבת הבא, בתאריך 15.1.11, בשעות 10:00 - 13:30 יתקיים אירוע אקו מנשה.

המשתתפים באירוע יגיעו דרך השער הדרומי, יחנו באזור הרכבת, וילכו ברגל לאזור הפעילות בחממה ובשדרת האמנים.

אנא היו סבלנים - ובואו להשתתף בהפנינג! צוות החממה


 


 


 

גשמי ברכה

עד סגירת העלון ביום ד', רשם אהרון חדוותי בטבלה:

  1. = 5 מ"מ
  2. = 34 מ"מ

בסך הכול עד לרגע נרשמו 172 מ"מ.

אל תשכחו להתפלל לעוד.


 


 


 


 


 

"מ ב ו א ו ת ע י ר ו ן" –

לקט נושאים מתוך דף מידע שהופץ לצוות המורים


 


 

מועמדות "מבואות עירון" לקבלת פרס שר החינוך: בי"ס מוביל בתחום חברתי – ערכי: כל מחוז בחר חמישה בתי ספר מובילים בתחום, והמחוז שלנו בחר אותנו ברשימת חמישה בתי הספר המובילים. בעוד שבועיים אמור להתקיים אצלנו סיור של הוועדה מטעם משרד החינוך... בכל מקרה אני רואה בבחירה הזו תעודת כבוד לכל הצוות שלנו. נעדכן בהמשך.


 

ביקור של קרן רוטשילד במבואות עירון – מדובר באחת מהקרנות הפעילות והחזקות ביותר בנושא חינוך בארץ. הקרן החליטה השנה להשקיע ולהתמקד בתהליכי למידה ותהליכי העצמה של צוותים חינוכיים בתוך בתי הספר. כנראה שעשייתנו בתחום הגיעה לידיעתם, והם באים ללמוד מה אנחנו עושים.


 

תוצאות מיצ"ב – הנהלת בית הספר קיימה דיון בממצאים, ולשמחתנו, מפקחת בית הספר, אלישבע טסלר, אף היא סיכמה את ממצאיה. מצאנו שהמסקנות דומות. בשנה שעברה תלמידי כיתה ח' נבחנו באנגלית ובמדעים. כמו כן תלמידים ומורים ענו על שאלון אקלים.

מתוך מכתבה של אלישבע :


 

אקלים פדגוגי ואקלים בית ספרי ב"מבואות עירון"

כפי שציפיתי, ואני מאד שמחה שלא התאכזבתי, בכל הפרמטרים בשאלוני האקלים, הן הלימודי והן ההתנהגותי, תלמידיכם ומוריכם עולים על כולם, יישר כוח על כך. תחושת המוגנות של התלמידים בבית הספר, תחושת התלמידים שמורים עושים למען זה ושומרים עליהם, התחושה שניתן לקיים שיעור, התחושה שהמורים מתעניינים בתלמידים ובמעשיהם, התחושה של התלמידים שהמורים מכבדים אותם עד מאד, מטרימים אותם לקראת השיעורים ומלווים אותם בדאגה ואכפתיות, הנה הבסיס שעליו בית הספר קיים ואתם יצרתם בסיס איתן!.

תחושת היחד הכיתתי, הכבוד לזולת לתלמיד ולמורה, כמו גם תחושת צוות המורים כצוות וכמי שמטופחים על ידי הנהלתם, הנם מקור לגאווה, וללמידה של רבים אחרים מן הדברים הנפלאים שאתם עושים כדי לייצר את כל אלה.

הארה אחת שאני חושבת שצריך לנתח אותה זו המוטיבציה הפנימית של תלמידיכם ללמידה שהיא נמוכה בהשוואה לתלמידים בני גילם ושאולי מסבירה גם את עמדותיהם כלפי מקצועות האנגלית והמדע והטכנולוגיה, בעיני צריך לנתח זאת, לראיין את התלמידים על כך ולראות מה ניתן לעשות כדי לתת משמעות עמוקה יותר ללמידה ולנושאי הלמידה בבית הספר שלכם. הדבר בולט עד מאד דווקא על רקע זה שהתלמידים מדווחים שציפיות המורים מהם גבוהות, אשר על כן מדוע המוטיבציה הפנימית נמוכה בהשוואה לבני גילם, זה סוד! סוד שצריך לפצח.


 


 


 


 

הסכם תוספת שכר בין האוצר וההסתדרות – לפני כחודש נחתם הסכם תוספת שכר בין האוצר וההסתדרות. הסכם זה אמור לחול גם על המורים עובדי מדינה וגם על עובדי הבעלויות , אלא שארגון המורים הוא הגורם המייצג את מורי הבעלויות, ועל כן , כל זמן שהארגון לא יחתום על הסכם עם האוצר, כל מורי הבעלויות בארץ לא ייהנו מההסכם. ההסכם כולל תוספת שכר של 6.5% בשלוש שנים, מענק חד פעמי של 2,000 ₪, תוספת שכר להורים לילדים בפעוטונים וגנים (עד גיל 5). אני מניח כי חתימה על הסכם זה כרוכה בחתימה על הסכם עם הארגון בנושא הרפורמה הכללית בעל יסודי.


 

צוות העוסק בנושא המגמות בחטיבה העליונה – הצוות בוחן את נושא תמהיל המגמות,

האם יש ביטוי מספק/מאוזן למגמות מדעיות/הומנסטיות/אמנותיות.

בוחנים את נושא שימור המגמות הקיימות מול חדשנות, האם מדיניות המגמות והחלוקה לשני המקבצים מקדמת ודוחפת מספיק את החניכים כלפי "מעלה". נשאלה השאלה מה זה לדחוף למעלה? האם המדיניות העכשווית נותנת ביטוי ראוי לערכים החינוכיים שלנו?

בנוסף לשאלות אלו עלו שאלות נוספות, ברמת מדיניות כללית ואסטרטגית וברמה טכנית/טקטית.


 

התייחסות שלי למיצ"ב - נצטרך לשמור ולחזק את החוזקות שלנו. זוהי משימה שאני כלל לא מזלזל בה. אין לקחת כמובן מאליו את ההישגים הגבוהים במיוחד בתחום האקלים. במקביל, נצטרך ללמוד אודות מספר ממצאים שנתפסים כחולשות, כמו לדוגמא נושא המוטיבציה ללמידה. על פי המיצ"ב, המוטיבציה הפנימית של התלמידים שלנו ללמידה נמוכה מהממוצע הארצי. כמו כן התלמידים מדווחים כי אנחנו המורים לא מפעילים מספיק "מנגנוני אכיפה" (עידוד או הפעלת מוטיבציה חיצונית). לכאורה, נושא הלמידה ב"מבואות עירון" אינו מרכזי בעיני החניכים, יחד עם זאת ההישגים אינם נופלים מבתי ספר אחרים דומים לנו מבחינה

סוציו – אקונומית.


 

תלמידים לקויי למידה – באופן יחסי יש לנו יותר תלמידים לקויי למידה בצורה משמעותית מהנורמה. להפתעתנו, ההישגים שלהם נופלים מהממוצע הארצי. יש ללמוד ולנתח נתון זה.


 

בנוגע להישגים במבחני האנגלית והמדעים – ביחס לממוצע הארצי הישגינו גבוהים יותר; ביחס לבתי ספר דומים לנו (סוציואקונומית) הישגינו דומים.


 

רונן דורי – מנהל


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

ס פ י ר ת מ ל א י - 2010

הופס! הסתיימה שנת 2010 ואיתה העשור הראשון של המאה ה – 21.

חזרתי ל – 48 גיליונות העלון, שיצאו השנה, כדי לנסות לבדוק מה היה לנו?


 

שבעה גמדים ושלגיה

נתחיל בחדשות הטובות: 7 פעמים ברכנו על לידת מצטרפים ב"ברכות חמות למשפחה":

פברואר – יואב יריב (נורית וזוהר)

אפריל – בן שורץ (שני וחן)

ספטמבר – מיה אלון (רויטל ואדם)

               עומר תומר (עינת ואמיר)

נובמבר  -   מאיה גרוסמן (לימור ותום)

                עידן אברג'יל (אדוה ושאול)

דצמבר – שחר יגודה (ג'ני ויוחאי)


 

מה מספר להם העלון על השנה בה נולדו? תתחילו לספור:


 

20 - שאילתות נשאלו, נענו – אבל לא בטוח שמשהו באמת זז.

2 - חורפים חכמים: זה שהלך וזה שהווה. ואנחנו עדיין לומדים לקח.


 

6 - עלונים מיוחדים הופקו השנה: יום הזיכרון וחג העצמאות; 80 שנות כדורעף; חג הקיבוץ;

סיום שנה במוסד; עלון בחו"ל; סיום מחזור במרכז הבוגר ועלון לקראת ה"הצבעה".

26 - חברים וחברות, בנים ובנות לקחו בהם חלק (חיילים, טייסים, בנים עוזבים בארץ ובחו"ל

ובנים המתגוררים בקיבוצים אחרים).

כל זה רק כדי לגלות כמה מעניין אצלנו וכמה מגוונת ומורכבת תמונת חיינו.


 

15 - פעמים נמסרו לעלון דו"חות מהנהלת הקהילה, ושפע הודעות של ועדות, ענפים

וממלאי תפקידים – פורסמו.

21 - עדכוני מש"א נשלחו לעלון, עליהם יש להוסיף המון הודעות של ועדות וענפים.

5 - רכזי ועדות וענפים סיימו תפקידם – חלקם "טרם זמנם" (לא כולל מנהל קהילה אחד).

2 - ראיונות סיכום התקיימו עם: מרכז משק ומנהל קהילה - מסיימים.

2 - ראיונות כניסה התקיימו עם: מרכז משק ומנהל קהילה – מתחילים.

וכמקובל במקומותינו – בחירת המועמדים הייתה טעונה במתחים ויריבויות,

שבאו לביטוי גם בעלון.

6 - פעמים עש(ס)ה לנו נועם גרוסמן בסוף העלון "נועם בגב" - בניסיון להקל על העומס.


 

ב"מבואות עירון" התקיים כנס מחזורים, וזו הייתה סיבה טובה להתרפק על העבר ולהתגאות בהווה: ראיון מקיף עם רונן דורי, ייצוג מכובד בתחרויות רובוטיקה ואליפות העולם בכדורעף, שוחחנו עם בוגרים וחניכים על עבר והווה, 2 דו"חות הנהלה המוסד.

ובין לבין - לא שכחנו להיאבק על אופיו "במלחמת המזוזות", שעדיין לא הסתיימה.

15 למאי 2010 - "הפועל" לקחה את הדאבל!! (בזכות המוסדניקים כמובן)


 


 


 

אפשר לשאול כמה שאלות?

21 - ראיונות קיימנו עם חברים בתחומים שונים.

5 - ראיונות עם בנים ובנות שעזבו ושיתפו אותנו בחייהם היום.

2 - ראיונות עם מנכ"לי התעשיות המובילות ומספר דו"חות כלכלים.


 


 

2 - שפעות איימו על חיינו וזרעו פאניקה: שפעת החזירים ושפעת העופות.

זו וגם זו, לא היו מודעות כלל, שהחורף זה לא מה שהבטיחו להן.

9 - המלצות שבועיות לספרים, בילויים, חסכון בחשמל ועוד – היו אמורים לנחם

ולסייע לחולים להחלים .


 

עיקר האיכרים

השנה תירשם בתולדות "המחנה" - כהיסטורית. לאחר כמעט 20 שנים של הצהרות, כוונות, צוותים, חוברות, שיחות, הסכמות ואי הסכמות – זה קרה!!!

61 - רשימות, מאמרים, דעות, ציטוטים, טבלאות נתונים ועוד – פורסמו מטעם הצוות


השיתופי על פני 87 עמודי עלון.

13 - תומכי הקיבוץ השיתופי כתבו - אם מאמרים אישיים ואם במדור ZOOM

לעין שיתופית.

46 - רשימות, מאמרים, פרסומים, דעות, טבלאות וכו' – פורסמו מטעם צוות השינוי

על פני 56 עמודי עלון.


15 - תומכי הצעת השינוי כתבו - אם מאמרים אישיים ואם במדור "מה נשתנה?".

11 - כתבות מעיתונות התנועה והעיתונות הארצית נשלחו ע"י חברים ופורסמו בעלון.

1 - שאילתא נשלחה לעורכת העלון בנושא עמדת המערכת בדיון הציבורי.

1 - רשימת תגובה לעורכת, על כך שיתכן ששורה אחת שכתבה, לא מעריכה כראוי

את תרומתו של דור המייסדים.

283 - בעלי זכות בחירה מימשו את זכותם והתוצאות – ידועות.


 

ובכל זאת נוע תנוע הגבינה

וקרו גם דברים ששייכים לזרימת החיים: אגף תצוגה חדש בחצר, מטע אבוקדו ניטע; מקרר הגבינות והגלידות של החלבייה – נמלא טעמים חדשים; פתחו שבת וסגרו שבת; פרויקטים בתחום איכות הסביבה; חגים, חגיגות ושיפוצים; תוכנת רכב חדשה; האווז המריא – ו"הגוס פאב" נפתח מחדש; בכולבו הותקנו מצלמות; עסקים באו – וגם הלכו ורשימות של תודות פומביות פוזרו בעלון ביד נדיבה... ועדיין:

6 - יחידות דיור חדשות מחפשות מחבר, או לחלופין - מזומנים שיפיחו בהן חיים.


 

ולרגע לא שכחנו...


 

4 - טורים פרי עטה של תחקירנית המערכת הנועזת - "תותי" לבית משיח פורסמו. לצערנו

שום בלון חמצן כבר לא יעזור לצדקת...


 

ובכן ילדים – זו על קצה המזלג הייתה השנה שבה נולדתם. תשמרו על עצמכם.