חפש בעלונים קודמים

עלון 1 (2014) (5947) ב שבט תשע"ד

חוגגים יחד את השנה החדשה

כולם מוזמנים ונהנים!!!
ביום שישי 3/1/14
משעה 21:30
במועדון לחבר


שנתיים לשינוי אורחות החיים// עינת תומר
לפני כשנתיים, עבר קיבוץ עין שמר את השינוי הגדול ביותר בשנים האחרונות. לאחר התלבטויות, דיונים ושכנועים, עבר השינוי, והקיבוץ הפך מקיבוץ שיתופי לקיבוץ דיפרנציאלי. ביקשתי ממספר חברים לשתף אותנו לגבי השינוי האישי שלהם בשנתיים האחרונות

חיים חננאל                                                                                                
האם היית בעד או נגד השינוי? הייתי בעד השינוי ואני שמח שהשינוי עבר.
משהו שלילי שקרה לך בעקבות השינוי: מס האיזון הכבד עדיין לא נותן לשינוי המלא להתחולל. עדיין לא כדאי להרבה אנשים לעבוד יותר או להגדיל את ההכנסה. זה כמובן לא עונה בדיוק על השאלה, אבל מבטא את הרגשתי.
משהו חיובי שקרה לך בעקבות השינוי: מצבנו הכלכלי במשפחה השתפר לאין ערוך. ל"פופקורן" אין הרבה שינוי בהתנהלות, מכיוון שגם לפני כן הייתי צריך להיות ריווחי. אם הייתי עסק מפסיד היו סוגרים לי אותו.
האם יש בך איזשהו עצב או געגוע לעבר? לא עצוב לי על דברים שצריכים להיסגר. אני משתדל לא להיות עצוב בגלל שהזמנים משתנים והזמן לא עוצר מלכת. תמיד משהו נסגר ומשהו נפתח.
כיצד היית רוצה לראות את הקיבוץ בעתיד? אני רוצה לראות אנשים שמחייכים אחד לשני. קיבוץ מצליח כלכלית, אנשים מרוצים, שגרים בבתים יותר גדולים ויותר יפים והרבה פעילות תרבותית. הכי מסקרן אותי לראות את הקיבוץ גדול יותר, מתמלא באנשים חדשים והכי חשוב לי לראות עוד ילדים מתרוצצים בקיבוץ כי זה מה שעושה לי שמח.
יש לך 3 ילדים צעירים שאולי בעתיד ירצו להיקלט פה, האם אתה חושב שתקנון הבנים וסכומי הכסף שהם יצטרכו לשלם כדי להיקלט פה ישפיעו על החלטתם בנושא?                
כל החלטה שהם יקבלו תיקח בחשבון את האפשרויות- נוחות, קרבה למרכז, מקומות עבודה וכסף. אני לא יודע לתמחר את תקנון הבנים אבל אני כן יודע לזהות התחלפות של השפה בה דיברנו וחשבנו לשפה חדשה.
לסיכום: אני חושב שבעוד 30 שנים, במבט לאחור, אנשים סוף סוף ידעו להעריך את פועלה של רקפת זהר למען השינוי, אולי בצורה מלאה.


 אוריין גנדלמן
הצבעת בעד או נגד השינוי? הצבעתי בעד השינוי.
משהו שלילי שאת רואה בשינוי: שלא הצלחנו לצמצם עלויות של ההנהלה והנהלת חשבונות. בנוסף, חשבתי שיהיה יותר קל למצוא אנשים לתפקידים בתשלום כמו: ריכוז ועדות, עבודה בחדר האוכל ועוד. קיוויתי שנוכל להוריד באופן משמעותי את המיסים ואני רואה כרגע שזה בלתי אפשרי.
משהו חיובי שאת רואה בשינוי: יש קשר בין ההתפרנסות להכנסה. אנשים הגדילו הכנסה בעקבות השינוי. יש לאנשים אפשרות לעשות את הבחירות שלהם. יש ביטול של כל מיני הסכמים פרטניים וייחודים שנעשו בעבר עם אנשים. כל אחד יכול לבחור מה נכון עבורו לעשות עם כספו.
האם יש לך חשש שבעקבות השינוי מקום העבודה שלך, הרווחה, יפגע? כרגע אין לי חשש. נכון לעכשיו אין חשיבה או דיבור להעברת האחריות למשפחות או לחברים. אני מניחה שיתכן ובעתיד הרחוק כן יבדקו האם כדאי להעסיק מישהי בתשלום לתפקיד זה או להעביר את האחריות לבני המשפחה.
מה דעתך על תקנון הקליטה? אחת הסיבות שתמכתי בשינוי היא הרצון לקלוט משפחות צעירות ואני בסה"כ חושבת שהתקנון הוא נכון. אני בעדו.
לסיכום: אני שמחה מאוד שלמרות השינוי אנחנו שומרים על ערבות הדדית גבוהה וממשיכים לדאוג לאוכלוסיות החלשות.
שלומית דקל
היית בעד או נגד השינוי? הייתי נגד השינוי ועם הזמן ראיתי שרוב החברים רוצים שינוי אז בהצבעה האחרונה הצבעתי בעד ואז השינוי עבר.
חיסרון בשינוי: אנשים שנלחמו על השינוי, בעיקר חבר'ה צעירים חשבו שאם יהיה שינוי הם ירוויחו יותר. הם לא לקחו בחשבון שהם יצטרכו לעבוד קשה ולהגדיל את הפרנסה, כי ההוצאות עלו. המשפחה צריכה לשלם על דברים שבעבר הקיבוץ נתן כמו: חינוך, בריאות ותרבות. הרבה חבר'ה צעירים אמרו שהם רוצים להיות "כמו כולם", כמו אלה שחיים בחוץ והיום הם מבינים שהמציאות לא תמיד קלה.
איך היית רוצה לראות את הקיבוץ? כאשר דיברו על ההסכמות היו מספר נושאים שאמרו שבהם לא יפגעו: בריאות, חינוך ותרבות. הייתי רוצה שתהיה תמיכה כלכלית של הקיבוץ בנושאים האלו. הייתי רוצה ששלושת התחומים האלו יהיו משותפים ומסובסדים. בשיחות לקראת השינוי, הבטיחו הרבה לפנסיונרים ואכן ההבטחות התקיימו ברובן ולפנסיונרים יש יותר.
יתרון בשינוי: הייתי כבר פנסיונרית לפני השינוי. עם השינוי, מצבי הכלכלי הוטב. אני מקבלת פנסיה מהקיבוץ וקצבת זקנה מביטוח לאומי ויחד הסכום גדול יותר מהתקציב שקיבלתי לפני השינוי. לאחר השינוי יש לי אפשרות לבלות יותר, לטוס לחו"ל.
לסיכום: אני אופטימית, משתדלת לעמוד בדרישות ולהסתדר עם הכסף שיש לי.


ענת מילשטיין
הצבעת בעד או נגד השינוי? הצבעתי בעד השינוי ותמיד הייתי בעד. אני חושבת שבעידן שלנו דברים צריכים להשתנות ולא להישאר כפי שהיו.
חיסרון בשינוי: מעלים כל פעם את המחירים בכל מיני תחומים. לאחרונה, למשל, העלו את מחיר החשמל. השינוי גם פגע במקום העבודה שלי, ענף הבגד. ברגע שהשינוי עבר, הסבסוד הופסק, מחירי הכביסה עלו ומכונות הכביסה צמחו כפטריות אחרי הגשם בכל רחבי הקיבוץ. אני מבינה שזה חלק מהתהליך שהצבענו עליו. למרות זאת, עדיין יש לנו מספיק עבודה ואנחנו בהמשך, כדי להחזיק את הענף, עומדים לעשות מספר שינויים.
יתרון בשינוי: שכל אחד אחראי לעצמו, לפרנסתו.
כיצד היית רוצה לראות את הקיבוץ בעתיד? הייתי רוצה לראות הרבה צעירים שנקלטים, שכונה קהילתית גדולה, צמצום של המערכת הניהולית. אני מאוד מקווה שהקיבוץ ילך ויתפתח, שתהיה שכונה קהילתית, יהיו יותר צעירים, שהקיבוץ יגדל, יתחדש וישגשג.

קרן משיח               
היית בעד או נגד השינוי? הייתי נגד השינוי. בהצבעה האחרונה הצבעתי בעד השינוי, כי ראיתי שזה לטובת עין שמר שהייתה מאוד מפורקת.
משהו שלילי שקרה לך בעקבות השינוי: אנחנו נוסעים הרבה פחות, כי מחיר הקילומטר עלה. הפסקתי לאכול בחדר האוכל בשל עלויות המחירים. בעקבות השינוי העבירו תקנון לקליטת בנים, שהוא מבחינתי היה נקודת שבר גדולה מאוד, בגלל דרישות התשלום הגבוהות, ללא כל פרופורציה, מהבנים.
משהו חיובי שקרה לך בעקבות השינוי: הגדלנו את ההכנסה, למרות שגם ההוצאות גדלו, עדיין הרווח גדול יותר. נאספנו יותר לתוך המשפחה ואנחנו אוכלים ארוחות שישי וחוגגים את החגים ביחד דבר שהוא כייף גדול.
סיכום: מבחינתי לא השתנה הרבה אני זורמת עם החיים ונהנית מהם.

הגר צ'נסקי                                                                                                                כחשבת שכר בקיבוץ אילו יתרונות וחסרונות את רואה בשינוי שעבר הקיבוץ?
חסרונות: שחיקת יוקר המחייה בעקבות השינוי, העלאת המחירים בחדר האוכל, ברכבים, חשש לענפים שעומדים בפני סגירה. שחיקת הפנסיה: לאנשים שעובדים יש אפשרות לנסות להגדיל את ההכנסה. לגבי פנסיונרים שלא עובדים, ואין להם אפשרות להגדיל את הכנסתם, הפנסיה שלהם נשחקת בעקבות עליית המחירים של שירותים שונים בקיבוץ.
יתרונות: אני רואה שחברים מעיזים יותר, מנסים יותר במטרה להגדיל את הכנסת המשפחה. אנשים מחליפים עבודות, מנסים לצאת לעבוד בחוץ ולשפר את הכנסתם.

הסדר החובות – השלבים הראשונים                                              

בשונה מהרושם שנוצר בשבועיים האחרונים כאילו הסדר החובות טופל ב 2-3 השנים שלפני 30 בדצמבר 1998, ההסדר נבנה בתהליך במשך 9 שנים והיו שותפים לו אנשים רבים וטובים. ביסודו ההסכם שנחתם מבוסס על החלטות וכיוון פעולה שנתקבלו שנים רבות לפני ההצטרפות המעשית להסדר. להלן כרוניקה של האירועים הנ"ל:
ב-1989 נחתם הסדר הקיבוצים הכללי בין התנועה לממשלה והוקם מטה ההסדר.
ב-1990 החלטנו לא להצטרף להסדר לאחר שהסתבר כי "כושר ההחזר" שנקבע לעין שמר לא יאפשר לקיבוץ להתקיים. אז גם החלטנו להתנתק מהבנקים ולעבור לניהול על פי תזרים שוטף: ללא הלוואות וללא תשלומים לבנקים.
החלטה זו התקבלה לאחר בחירתי למרכז המשק ושותפים לה היו פנחס צפניה ז"ל שהיה גזבר באותה עת וכל חברי וועדת המשק דאז.
ב-1992 הגענו למסקנה כי על הקיבוץ להיערך להסדר פרטני. או כמו שהגדיר את זה עו"ד הקיבוץ דאז רוני בר-ניר: "הסדר הקיבוצים הוא גווייה מתה אלא שעדיין לא מריחים אותה ".
ב-1993 הוקם צוות  שטיפל בהסדר הפרטני. בצוות היו שותפים אתי דיוויד בן-אברהם ז"ל, יהודה ריפתין הגזבר וניסים קישיק- הנה"ח. לצדנו עמד צוות אנשי מקצוע חיצוניים שכלל שמאי מקרקעין, עו"ד הקיבוץ ואנשי מקצוע אחרים.
האסטרטגיה שעליה החלטנו באותה עת הייתה להתקדם בשלושה מישורים: מיצוי זכויות בקרקע, בדיקת חיובי יתר של הבנקים ומאבק במישור התנועתי-פוליטי.
א.         מיצוי זכויותינו בקרקעות החקלאיות – לאחר חיפוש ארוך בארכיון מצאתי מסמך עתיק בחתימת צבי לוריא שמוכיח כי קרקעות הפרדס נחכרו על ידינו מפיק"א, עם חכירה שלצידה זכות רכישה. בזכות מסמך זה יכולנו להגיש ב-1994 תביעה נגד המנהל, תביעה שהסתיימה בפשרה במועד חתימת הסכם 1998 . פשרה זו הייתה המנוף להסדר החובות כולו.

ב.         בדיקת חיובי היתר של הבנקים – הערכתנו שהבנקים חייבו אותנו באופן מוגזם נתמכה בבדיקה מדגמית שערכה באותה עת חברת "שגיא". לאחר שלוש שנים וכמה הרפתקאות שלא עלו יפה, חזרנו לאותה חברה שהשלימה את הבדיקה, שהוכיחה את טענתנו ואפשרה לנו למחוק 14 מיליון ₪ מחובות הקיבוץ לבנקים. בהקשר זה צריך לציין את עובדי הנה"ח שעמלו רבות למצוא את כל "שורות הבנק"  7 שנים אחורה (!) על מנת לאפשר שיחזור מלא של חשבונות הבנקים.

ג.          המישור התנועתי והפוליטי – את המאבק בתחום הזה הובילו כבר הבאים אחרינו, בעיקר שמוליק בראון ושי מרקם ז"ל, ועל כך נכתב כבר בעלון הקודם.
ב- 1996נחתם הסדר נוסף "הסדר המשלים" בין הבנקים, התנועות ומטה ההסדר (ממש כפי שחזה רוני בר-ניר). בהסדר זה נקבע כי קיבוצים בעלי פוטנציאל נדל"ני יצטרכו להחזיר קרקעות כחלק מהסדר חובותיהם. אז גם הוחלט כי קיבוצים שמקבלים הסדר יוותרו על 25%  ממניות תנובה לעת מימושה. ב-1997 לקח על עצמו אריאל הלפרין, אז ראש המטה, את הובלת הסדר חובות עין שמר תוך הכנסת ממ"י כחלק מההסדר. היום בדיעבד אנחנו יודעים כי ראש המינהל דאז, אבי דרקסלר, פנה אישית לאריאל וביקש ממנו להכניס את עין שמר להסדר, או כפי שאריאל העיד לאחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה "מר דרקסלר אמר לי: לא יכול להיות שאתם מסדירים הסדר חובות לקיבוצים ובאותה עת מאפשרים לקיבוץ לתבוע את המדינה". (ממ"י- הדגשה שלי). ייתכן כי אם היינו יודעים אז עד כמה המנהל חושש מתוצאת המשפט, היינו מצליחים להשיג תמורה טובה יותר עבור קרקעות הפרדס, אבל זו כמובן חכמה שבדיעבד.  ההסדר הסופי נחתם בדצמבר 1998 וכלל ויתור שלנו על 257 דונם בפרדס (עדיין בשימושנו) וכן החלפת בעלות על קרקעות פרטית בחכירה כחלק מהמשבצת. בתמורה קיבלנו 10.5 מיליון$ במזומן ששולם לבנקים כנגד החוב  ואת האפשרות ליזום מרכז מסחרי על 92 דונם שעל חלקם כבר נבנו הקניונוע ותחנת הדלק.                                                                                           בראש וראשונה כולנו צריכים לתת קרדיט עצום לשי מרקם ז"ל על המאבק הבלתי מתפשר שניהל להשלמת ההסדר תוך ההבנה שללא הסדר אין לעין שמר סיכוי לשרוד. בדרך היה צורך להיאבק במערכת החיצונית ולהתמודד עם אופוזיציה פנימית חזקה.
לשמוליק בראון- שליווה את שי והוביל את הנושא הפיננסי ונאלץ לעמוד תחת התקפות ארסיות ברמה האישית שלא כל אחד היה שורד אותן. תודות גם למשה רונן ויהודה ריפתין שהיו חלק מהצוות הפיננסי בשלהי המו"מ ועד חתימתו.
לאבישי גרוסמן - שלולא עמידתו הבצורה כמזכיר לצד שי ושמוליק והובלת כל המזכירות כיחידה אחת לא היה ניתן להעביר את ההסדר בשיחה.
ואחרון חביב צריך להודות לצבי לוריא ז"ל שתרומתו להסדר לא תסולא בפז מכיוון שידע לחתום על הסכם חכירה לדורות על קרקעות הפרדס עם אופציית רכישה.                                
הסכמים כאלו ניתן לספור על יד אחת בכל התנועה הקיבוצית. הסכם זה היווה את הבסיס לתביעה מול המינהל שבסופה נאלץ האחרון לקנות 257 דונם מקרקעות הפרדס ושילם כ-45 מיליון ₪,  יותר ממחצית החוב שנמחק לעין שמר.                 
                                                                                                                           עודי דגאי                                                                                                                        
הודעה מרב"ש עין שמר
לאחרונה אירעו שני מקרי פריצות בקיבוץ. האחד בכלבו והשני בחדר האוכל. נגנבו סכומי כסף ומעט סחורה. פריצות נוספות אירעו בכל יישובי האזור, חלקן על ידי אותה חוליה והמשטרה מטפלת בנושא. בנוסף, בתקופה האחרונה מסתובב בקיבוץ אדם הטוען שהוא מה"כושים העבריים" בדימונה ומבקש תרומת כסף. אין לנו דרך לאמת את סיפורו או לדעת עליו יותר פרטים, לכן לשיקולכם כיצד להגיב לפנייתו ובמקרה שיש תקרית חריגה, אבקש לדווח לי בזמן אמת. כמו כן, נרכשו שני טלפונים ניידים לעמדת השמירה כך שניתן יהיה ליצור קשר עם סייר הלילה ועם השומר בעמדה. המספרים הם: 052-3972361, 052-4498722.
המכשירים יהיו פעילים מיום ראשון ה 5/1/14.
בהזדמנות זו אבקש גם להקפיד על נוהלי השמירה ולשמור על ערנות למען ביטחוננו.
לכל בעיה שהיא, אני זמין בטלפון האישי שלי 058-5523611
תודה, רועי פרילינג, רב"ש עין שמר

בעקבות שיחת הקיבוץ האחרונה // אילן לוטן

בשיחת הקיבוץ האחרונה הסעיף שעסק בהמשך כהונתה של רקפת זהר כמזכירה, היה סעיף בו התבקשו החברים להביע את דעתם האם נכון יהיה לאשר לרקפת את המשך הכהונה. בקשה זו טומנת בחובה דרישה להערכה אישית של תפקודה של רקפת. סביר להניח שמי שחושב שתפקודה היה סביר או יותר מזה, ידבר בזכות הארכת הכהונה ומי שחושב שהיו ליקויים משמעותיים, ידבר נגד המשך כהונתה.
חובתו של מי שמבקר את תפקודה לא להסתפק רק במתן ציון כללי אלא גם לפרט (במידה) בפני השיחה למה הוא חושב כך ועל ידי כך לנסות לשכנע את החברים לא לתמוך בהמשך כהונתה.
לא כך התנהלה השיחה. נעים וקל לשבח ולפרגן את פעילותו של האדם, אבל צריך מידה של אומץ לב ציבורי לבקר בפומבי (כפי שדרש סעיף זה) את התנהלותו.
החברים שדיברו נגד המשך הכהונה זכו "במטר של ברכות" מתוך הנחה שהם עושים פשע כאשר הם מבקרים את תפקודה של רקפת.
היה מכבד את השיחה אם מישהו מההנהגה הנוכחית היה קם ומגן על הזכות להשמיע ביקורת, אבל, כידוע, זה לא קרה.
בהזדמנויות כאלה גם נשלפת הטענה האולטימטיבית המאשימה את המתנגדים בכך שהם פוגעים בממלא התפקיד וע"י כך גורמים לאנשים להימנע ממילוי תפקידים. (יצוין שבין הדוברים ולא רק ביניהם, היו כאלה שמילאו תפקידים מרכזיים לאורך שנים לא מעטות וגם זכו לביקורות, כי זו דרכו של העולם).
אני קובע שאלה שביקרו את רקפת דיברו באיפוק רב בהתחשב במה שהיה על ליבם מתוך הכירות קרובה עם הנושא ב - 4 השנים האחרונות (יתכן מאוד שמי שלא נתקל בהתנהלות זו, לא יודע על מה הטענות).
אם לא נדע לכבד דעות שהן בניגוד לדעותינו וניצור אוירה של סתימת פיות המבקרים, נעקר את השיחה ונהפוך אותה לבונבוניירה עם סרט וורוד שבה הכל חלק נעים וטוב.
האם את זה אנחנו רוצים ?

ארוחת ערב חגיגית לכבוד סיום חוב ההסדר – סיכום אישי         
אני מודה – ארוחות ערב חגיגיות עושות לי את זה. כאילו חדר האוכל הופך לאולם מפואר והסיבה התורנית למסיבה היא מינימום נשף גאלה של המי ומי. אל נא תבלבלו אותי עם המציאות ועם העובדות היבשות. אני אוהבת ארוחות ערב חגיגיות. והאירוע הנוכחי לא אכזב: היה מקושט להפליא, טעים כדבעי, חגיגי כנדרש והמוני כצפוי. ולמרות שבילית את היום כולו עם חלק נכבד מהאנשים שנכחו, פתאום הייתה אווירה אחרת. הנעמת פניך אל השכן שרק כרגע ראית בשכונה, ניגשת לשוחח עם השכנה שלפני רבע שעה עוד קלחה את הילד שלך, עצרת לדבר עם חברי השולחן שבארוחת צהרים רבת איתם על ענייני השעה. כי חגיגי זה לא רק הקישוטים והבלונים, אלא גם ההרגשה. אז תודה ליוזמים ולמארגנים שלקחתם ערב אחד של חולין והלבשתם אותו עבורנו בשמלת חג. והפולנים דור ארבע מסכמים: "היה טעים ומאוד כייף – בעיקר כי האוכל היה בחינם -  וגם מאוד יפה. אבל למה אי אפשר היה לקחת אוכל הביתה ואיזו מין מסיבה זו שאסור לקחת את הקישוטים?" (אוריין, בת 5) "בפעם הבאה שיקרינו יותר "מצגות" של עין שמר" (רני, בן 8).
בברכת שנה אזרחית נהדרת – איריס ארבל
חממה ג' – העתיד של הבונים החופשיים בעין שמר...
                                                                                                                                             לאורך שכונת חממה א', בצד הפונה לגדר ולשדה, נמצא על פי התב"ע של עין שמר, מתחם מגורים שטרם נוצל. כבר לפני שנתיים הוכנה תוכנית לבניית שמונה יחידות דיור במתחם, שזכה לכינוי "חממה ג'". הפרויקט חיכה בסבלנות עד שנקבל החלטות בנושא דיור ובניה, וכעת ניתן לחזור אליו.
מה יקרה בחממה ג'?
•          הקיבוץ ישקיע בהכשרת השטח לבניה (כמיליון ₪).
•          יתוכננו מספר דגמים לשכונה. בתכנון ישותפו גם הדיירים העתידיים.
•          התכנון הפרטני ייעשה מול כל דייר בנפרד.
•          הבנייה תיעשה במרוכז על ידי פרוייקטור של הקיבוץ.
•          הבניה תמומן על ידי הדיירים.
השבוע אישר פורום הנהלות את ההשקעה הראשונית של תכנון המתחם. השלב הבא הוא גיבוש רשימת הדיירים. צוות דיור קבע פונה לחברים השוקלים בניה עצמית, לבחון את האופציה הזאת ברצינות, שכן הכוונה היא להיכנס לביצוע מיידי.
יתרונות הבניה בחממה ג'
•          אפשרות לתכנון בית מבראשית.
•          שכונה חדשה עם תשתיות חדשות, כולל כביש גישה וחניה.
•          לא צריך לשלם על מבנה ישן ועל הריסתו (כמו למשל, מי שמתכנן לקחת בית ב"שפירא" להרוס ולבנות חדש). מקבלים שטח ריק שעלותו 0 שקלים חדשים.
•          בניה מרוכזת חוסכת עלויות ומפחיתה "כאבי ראש" בהשוואה לבניה עצמאית
ולסיום – חממה ג' היא הזדמנות אחרונה לבניה חדשה מרוכזת בעין שמר "הישנה". הפעם הבאה תהיה כנראה עוד שנים רבות מאד.
מוזמנים להירשם! העבירו את שמכם לסיגל יגודה במשרד הדירות ובזמן הקרוב נקיים פגישה של מתעניינים, שבה נסביר יותר על תוכנית השכונה.

מנוסי // דוד בן-אשר

זה חמשיר למילה העוקרת הרים
של ענק שהרווינו אלפי חמשירים,
כן, לך התודה,
ולשונך החדה
תיצרר בחיוך בצרורות השירים.

*לזכרו של דידי מנוסי אלוף החמשירים
הודעה מד"ר נגב

לחברים ולתושבים שלום,
 לפני מס' ימים  ציינו  את ה- 21 בדצמבר, היום הקצר ביותר בשנה, הוא גם התאריך ה"רשמי" לסיום הסתיו ותחילת החורף...  עם עונת החורף מגיעות גם לא מעט מחלות  ובראשן מגפת השפעת שאוטוטו בפתח. כמו בכל שנה, אני ממליץ בחום  לכולם להתחסן - תינוקות,  ילדי גן ובי"ס, הורים, נשים בהריון ולאחר לידה  ובוודאי גם  סבים וסבתות. החיסון מצמצם את תחלואת השפעת אך עיקר תרומתו וחשיבותו היא בהפחתה ניכרת של  סיבוכי השפעת שגורמים לאשפוזים ואף לתמותה. החורף, הגשם והערפל טומנים בחובם גם סכנה משמעותית נוספת -  תאונות הדרכים.  הנהיגה בחורף בכלל ובגשם בפרט מסוכנת מאוד ודורשת מיומנות רבה. על כן אני מצרף עצות לנהיגת חורף מתוך "המדריך לנהיגת חורף" מאת איתי אלון שפורסם במגזין "מוטורי", ועסק בסוגיה זו.
 לסיום, ברצוני  לעדכן  את החברים והתושבים בקיבוץ כי  לאחרונה התקבלתי לשנת לימודים  בנושא "רפואת כאב"  בבי"ח ידוע במונטריאול שבקנדה. על כן  סוכם עם צוות האחיות במרפאה בשיתוף ועדת הבריאות כי  בקיץ  2014  אצא לשנת חופש  לצורך הלימודים  בקנדה.  בסיום  שנת הלימודים אחזור לארץ  ואמשיך בעבודתי במרפאה.  אנו שוקדים בימים אלו,  עם הנהלת המחוז בקופ"ח, על מציאת רופא מחליף שיעבוד במרפאה במהלך שנה זו.
בברכת  שנה אזרחית טובה ובעיקר בריאה לכולנו, ד"ר נגב

מדריך לנהיגה בטוחה בחורף
איך עוברים שלולית בשלום? המהירות היא גורם מכריע. לקראת מעבר לשלולית או מעבר בתוך כמות מים גדולה יש להפחית את מהירות הנסיעה מוקדם ככל האפשר ולהאט קצת בעדינות. החשוב מכל הוא ליישר את ההגה ולאפשר למכונית לעבור את השלולית ללא כוחות צד- בלי לעבור נתיב, בלי לפנות ובלי לבלום, תוך כדי אחיזה חזקה בגלגל ההגה. יש לצפות שהמכונית תיבלם יותר בצד אחד ותנטה לצד אחר עקב כמות לא אחידה של מים משני צדי הרכב. הדבר עלול לגרום לסטייה מהנתיב. יש להמשיך להחזיק את ההגה בחוזקה ולנסוע ישר. כשיוצאים מהשלולית יש ללחוץ על הבלמים בקלות וברציפות כדי לייבשם ולוודא שהם תקינים. בעלי רכב עם צמיגים רחבים צריכים להיזהר כפליים: צמיגים רחבים צפויים לבעיית ריחוף, חריפה יותר מזו של צמיגים צרים. זו הסיבה שבצמיגים מודרניים רחבים קיימים חריצים נכבדים לניקוז המים.
התאמת ביגוד: לפני הנסיעה יש לנגב את סוליות הנעליים בנייר ניגוב או סמרטוט. נעלי עקב אף פעם אינן מומלצות לנהיגה כיוון שהן לא מאפשרות שליטה טובה מספיק בדוושות, הן עשויות להחליק ואף עלולות להפריע ללחיצה חזקה על דוושת הבלם. בחורף נכון הדבר שבעתיים. רצוי להחזיק ברכב זוג נעליים יבשות ונוחות לנהיגה.
הפעלת מזגן: אדים מצטברים על החלונות בשל הפרש הטמפרטורות בין פנים הרכב לסביבה החיצונית ובשל הלחות הגבוהה הקיימת ברכב סגור. בחורף רצוי לאפשר למערכת המיזוג להכניס אוויר טרי ויבש מבחוץ. בנוסף, רצוי לכוון את מערכת המיזוג כך שתנשב אוויר כלפי השמשה הקדמית. אם האדים אינם מתפזרים בעת הפעלת האוורור והחימום של הרכב, אפשר להפעיל גם את המזגן, בו בזמן עם הפעלת החימום.
דרוש/ה מנהל/ת תשתיות
לצערנו, טל חזון הודיע על רצונו לסיים את התפקיד בעין שמר, במספר החודשים שטל היה אצלנו היה ניתן לראות את חשיבות התפקיד. ריכוז כל נושאי התשתיות והבניין במקום אחד וכן היכולת של טל להוביל ליזום ולקדם את הדברים מהווים התחלה של עבודה בכיוון הנכון. לכן לאחר שאנו יודעים היום יותר מה אנחנו מחפשים ומהם הדרישות, מפורסמת בזאת מודעת דרושים זאת.
אחראי/ ת על ניהול תחומי הבנייה והאחזקה השוטפת של מבנים ותשתיות בקיבוץ - במשק ובקהילה.
דרישות התפקיד:
•          הנדסאי / מהנדס בניין- יתרון.
•          ניסיון ביצועי מוכח, משמעותי ורלוונטי בתחום.
•          יכולת עבודה מול החברים ומוסדות הקיבוץ.
•          יחסי אנוש ותקשורת בינאישית טובים מאוד.
•          יכולת ניהול משא ומתן ופעילות עם מתכננים, יועצים, קבלנים וספקים.
•          יכולת תכנון, תמחור, ניהול, פיקוח ובקרה של עבודות בנייה אחזקה ופרויקטים.
•          ניהול שיטתי של תחזוקה שוטפת ותיקונים של תשתיות הקיבוץ.
כפיפות אחריות ושת"פ
•          כפיפות: רכז משק ומנהלת קהילה.
•          אחריות ישירה: בחירת / אישור קבלנים, פיקוח בניה, ליווי ופיקוח על בניה פרטית ושיפוצים (תקנון בניה), מענה לחברים בתחומי אחריותו, ועדת תכנון.
•          אחריות על מנהלי-משנה: בניין, מים, ביוב, קיטור, גז, תקשורת (טלפוניה, מחשבים ואינטרנט), תברואה וחצר, חשמלאי, נוי.
•          שת"פ: מנהל חברת החשמל, רכז שימוש במבנים.
•          חבר – ועדה לתכנון בינוי ושיכון.
היקף משרה:
משרה מלאה                     ניתן לפנות לעידן יגודה עד 15/1/14
                  דרוש/ה אחראי/ת לנושאי כלבים וחתולים                      דרישות התפקיד:
•          אחראי  לפעול לקיום תקנון כלבים.
•          קשר עם הגורמים הרלוונטיים במועצה האזורית.
•          כתובת לפניות חברים בנושא כלבים משוטטים.
•          התווית מדיניות ופעולה לצמצום שוטטות חתולי רחוב.

הודעות ושונות
עדכונים בתקנון הפנסיה
חברים שלום,
בזמן הקרוב בכוונתנו לבצע כמה עדכונים בתקנון הפנסיה. חברים שמעוניינים לנצל את ההזדמנות ולהגיש הצעות משלהם לגבי תקנון הפנסיה, מוזמנים להעביר אלי את הצעותיהם עד ה-20 בינואר. אנו נדון בהצעות ונכין אותן לדיון ציבורי ולהצבעה.
עמי גלעד, צוות פנסיה

הודעות מועדת בטיחות                                        בעקבות פניות של מספר חברים ובשל הסכנה שבנסיעת רכבים באזור האופניה, חסמנו את הכביש מדרום לאופניה. כמו כן, הוצבו שלטי הוריה של אין חניה לאורך אולם הספורט (למעט משחקים). החניה במקום זה חוסמת נתיב תנועה הכרחי. חניה אלטרנטיבית במגרש האספלט מול המחסן של מיניפלס.
            שיעור חדש לנשים - עיצוב דינמי                                                                               שיעור המשלב חיזוק שרירים, סיבולת לב ריאה וגורם לשריפת שומנים מוגברת... משלב חיזוק שרירי יציבה ומתיחות וצעדי אירובי פשוטים המתאימים לכל אחת. השיעור ישולב עם אביזרים (משקולות, כדורים, גומיות התנגדות, מזרנים ועוד). בכל יום ראשון בשעה 20:00 במרכז הצעיר לפרטים: ענבל (חברה של גיא משיח)  050-3472801
דרושות משפחות מאמצות לתלמידי מסע
שלום  חברים,
קיבוץ מענית כבר הרים את הכפפה ו-5 משפחות הביעו רצון לאמץ תלמידים ומעין שמר רק משפחה אחת התנדבה. אנחנו עדיין זקוקים ל-6 משפחות שיאמצו תלמידי מסע גבעת חביבה שבאים ללמוד ערבית ועברית במשך 5 חודשים. האימוץ לא מחייב הרבה - להזמין לארוחה, או לבילוי, או סתם לשוחח ולהכיר לתלמידים משפחה וחברים. לפרטים נוספים אפשר להתקשר אלי. תודה, מירב חופי

גם בשישי הקרוב!
גלידת "נעוריסימו" מחכה לכם בארוחת הערב בחדר האוכל!
כי איך אפשר להתחיל שנה אזרחית בלי גלידה?!?


נועם הספר יגיע ביום שני הקרוב 6.1.14 הרשמה בלובי חדר האוכל
הפנינג פתיחת שבוע הסביבה

כולכם מוזמנים להפנינג פתיחת שבוע הסביבה של מנשה, בשבת הבאה (11 בינואר) בחממה!
הכניסה חופשית, מוזמנים להזמין אורחים.
לאורחים: הכניסה לקיבוץ מהכניסה החדשה, החניה ליד מפעל הגומי והנהלת החשבונות.
מומלץ להגיע עם פתיחת האירוע בשעה 10:00 - אז כל האירוע יהיה שלנו!
סדנאות: הכנת קומפוסט, גינת ירק, דוכנים של ביה"ס, משחק חוזר, יצירת משחק, סדנאות קרקס שבזי, סיור בטרקטור בשדות עין שמר, דוכן פיתה דרוזית (בתשלום)
ב 12:30 מופע סביבתי מרהיב לכל המשפחה "ליצנים ללא קרקס"



מכירת רקפות וצמחי תבלין לט"ו בשבט

ביום שישי ה- 10.1.14 בשעות 11:00-13:00 מול הכלבו תתקיים מכירת עציצים לקראת ט"ו בשבט. במידה ויש בקשות מיוחדות (כגון קנייה של כמות גדולה של רקפות, או תבלינים מיוחדים) ניתן לפנות אלי  בטל' 054-6765846.
הקנייה תערך ברישום דרך התקציב האישי. (במידה וירד גשם המכירה תתקיים בחדר האוכל)
חג שמח! ענבל הגלעדי


חלוקת עיתונים                                                  עקב מחלה, לא אוכל לחלק את העיתונים לבתי החברים, אחלק לתאי הדואר. אחזור לחלק לבתי החברים כשארגיש טוב יותר. מיכה שורץ
אפשרויות לשינויים בחוברת השינוי // עידו ספקטור                                                            לאישור חוברת השינוי על סעיפיה היה דרוש רוב של מעל ל75% מחברי הקיבוץ. איזה רוב נדרש לבצע שינוים בחוברת?                                                                                                                  תשובת רקפת זהר לשאלתו של עידו ספקטור                                                                                  הרוב שקבענו לחוברת נבע מכך ששינוי אורחות חיים מחייב שינוי תקנון הקיבוץ – ובאותה עת הרוב הדרוש לשינוי תקנון היה 75% מבעלי זכות בחירה. בתקנון החדש שאישרנו, הרוב הדרוש קצת שונה. בכל אופן לגבי שינוי החוברת בעתיד – יש סעיף ארוך העוסק בכך בחוברת (11.4) ולמי שמתעצל לפתוח נאמר בקצרה כי יש מספר סעיפים המוגנים ברוב מיוחד של 2/3 מהמצביעים (סבסודי חינוך ובריאות, כמה סעיפי פנסיה, זכאויות דיור ורשת ביטחון), וסעיף אחד המוגן ברוב של 75% מחברי הקיבוץ והוא הורדת גובה הסכום של "פנסיית עין שמר" כפי שנקבעה בחוברת. כל שאר סעיפי החוברת ניתנים לשינוי ברוב רגיל.
פותחים שבת
השבוע, עקב ערב הסילבסטר שייערך במועדון, לא תתקיים קבלת שבת.
להתראות בשבוע הבא.
------------------------------------------------------------------------------------
לפני שבוע זכינו להאזין לשיר החדש "הנאיבי האחרון" שנכתב ע"י זמיר גולן (מילים) וארקדי דוכין (לחן). שיר זה חוּבָּר כמחוות פרידה לאריק איינשטיין ז"ל.
שבוע לאחר מותו של אריק התאספו ידידיו האָמָנִים להקלטת השיר. בקבלת השבת האחרונה ביצעו אמיתי ששון וזמיר גולן את השיר היפה הזה בביצוע נוגע ללב.
הפעם הדרשה (שנדרשה על ידי) עסקה בספר "שמות" על נושאיו המְכוֹנֵנִים: הולדת גְדוֹל מנהיגינו – משה רבנו, יציאת מצרים, מעמד הר סיני, חטא העגל ובניית המשכן במדבר. הרמב"ן כתב במבוא שלו לספר שמות: שעת הגאולה אינה היציאה ממצרים, גם לא התגלות ה' לעמו בהר סיני, ואף לא הכניסה לארץ כנען. רק כאשר הייתה שוֹרָה השְכִינָה במשכן העֵדוּת שבקרב מחנה ישראל - "אז נחשבו גאולים".
כלומר, הגאולה מושגת בכוחה של האמונה הנטמעת בליבם של בני ישראל, כמאמר הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".
בהמשך סוּפָּר סיפור קטן שהמחיש בדרך עממית את עוצמת כוחה של האמונה.
ואכן, האמונה כוחה רב, היא אינה חייבת להיות אמונה דתית, היא יכולה להיות אמונה בדרך, אמונה בצדק, אמונה באדם, ועוד, ועוד...
כדאי לשים לב במה אנו בוחרים להאמין, כי האמונה מעצבת לנו את המציאות...
רבי נחמן מברסלב אמר: "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך ואמונותיך. וַדֵא תמיד שהן נמצאות במקום בו אתה באמת רוצה להיות".                            ענה.


הנאיבי האחרון

מילים: זמיר גולן
לחן: ארקדי דוכין

הנאיבי האחרון
התעורר בבוקר והביט בחלון
על הזריחה האחרונה
הוא המיס קצת סוכר בקפה השחור

הוא קרא בין דפי העיתון
על ארצו היפה, שבורת החלום
מה שנאיבי”, אמר לי בחום,
זה לחשוב שאפשר להמשיך כמו היום..”

שאלתי אותו מה יהיה
עם כל הבדידות והשבר
והוא אמר כמו תמיד
״אל תדאג יהיה בסדר..”


מאוצרות עין-שמר
חברים עושים צחוק מהעבודה
צילם ב-1968 עוזי סגולי
האם אתם מזהים...?