חפש בעלונים קודמים

עלון 40 (2015) (6036) כד חשוון תשע"ו


הודעות ושונות

מזל טוב
לחנה ויהודה בן-גידה
לנישואי אדווה עם ירמיהו
באמריקה הרחוקה.
ברכות לכל המשפחה!!!

שיחת קיבוץ
שיחת קיבוץ הבאה
תתקיים ביום
 שני 9.11.15 בשעה 20:30 במועדון לחבר
על הפרק:1. בחירת מנהלת הגיל הרך. המלצת מש"א: עליזה וורבוף  2. נוהל חלוקת כספים לפתרונות  דיור - הצעת הנהלת קהילה מול הצעת עידו ספקטור  3. הצעת הצוות האסטרטגי: זכויות חברים לעת פקיעת חברות
הצבעות קלפי
יום ו' 13.11.15 בחדר האוכל: 11:30 – 12:30
יום א' 15.11.15  בחדר האוכל: 11:30 – 13:00
יום א' 15.11.15 בבית המשרדים: 17:30 – 18:30

חוליית גנבים חזרה לפעול באזור
לחברים שלום,  בימים האחרונים חלה עלייה משמעותית בהתפרצויות לבתים ובתי עסק בישובים ובקיבוצים סביבנו, בכל שעות היום!כמו-כן, קיים חשד שחזרה לפעול חולייה שגונבת כספות.בבקשה גלו ערנות, נעלו את הבתים ודווחו על כל דבר חשוד.
אדווה בראון – רב"שית
"סיפור סגור" שפותח שאלות // נירה כהן

ביום שלישי הקרוב (10.11.15) יתארח אצלנו אחד הבמאים הדוקומנטריים הטובים הפועלים היום בישראל – מיכה ליבנה. אם טרם ראיתם לאחרונה את הסרט בערוץ 1, וגם אם ראיתם, עשו לעצמכם טובה, פנו שעה וחצי מזמנכם ובואו למועדון. אין לי ספק שתצאו מועשרים.
לפני שאמשיך להמלצה חמה אציין, שאנחנו ידידים כבר שנים רבות. דבר שלא גורע ( ) מהערכתי לעשייה הקולנועית של מיכה בכלל ולסרט זה בפרט. בחוגי היוצרים הדוקומנטריים בישראל הוא במאי מוערך מאוד, שהיה שותף, בין השאר, לאחת הסדרות הדוקומנטריות  המעולות שנוצרו כאן בשנים האחרונות:  "לא תשקוט הארץ" (שציינה 40 שנים למלחמת יום כיפור).
לא מזמן ארחנו במועדון את הסרט "שיח לוחמים - הסלילים הגנוזים" סרט חכם של הבמאית מור לושי. הסרט "סיפור סגור" גם הוא עוסק בטראומה ובפצע של מה שנותר ואבד. לטעמי האישי הוא עושה זאת בעוצמה רבה יותר, בגילוי לב וחשיפה אישית, שאינם מצויים אצלנו.
יותר ויותר מכירים בכך, שהחברה הישראלית היא חברה פוסט טראומטית שחוששת לגעת בפצעים הנפשיים שנושאים בתוכם הבנים שחזרו משדה הקרב.  לא בסרט הזה.כאן הוא מביט לפצע "בלבן של העיניים" באומץ לב ובגישה מקורית ושונה
בניגוד לשמו של הסרט שום דבר לא סגור בסיפור האישי שמספר מיכה ליבנה, ונוגע כמעט בכל משפחה בישראל שאחד או יותר מבניה היה חייל בצה"ל. הסרט הזה הוא עליהם. הסרט הזה הוא  עלינו
אנחנו חברה שעוסקת בזיכרון ולא פחות מכך עוסקת בשכחה. במאי הסרט יוצא לבדוק מה ולמה שוכחים, מה ולמה זוכרים – ואיך כיחידים וכחברה מעצבים אתוס לאומי.
***
באחד הרגעים החזקים ביותר בסרט, מיכה פונה אל אחד הלוחמים שהיו איתו בטנק בקרב בסולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה, ושלושים שנה מאוחר יותר מנסה לברר מה היה שם? הוא שואל אותו: "אתה זוכר איך תפקדתי? מה עשיתי?"
אותו חבר/לוחם מביט בו ארוכות ושותק. לאחר דקות של שתיקה הוא אומר: "מיכה, אני לא זוכר כלום".
מסע שמתחיל בטלפון "מקרי" בבית קברות יהודי בהונגריה – מסתיים בטיול ג'יפים במדבר יהודה.
ובין לבין נודד אבוד בין האמת ובין השקרים שאנחנו מספרים לעצמנו בשם הרעות, ובשם אחוות לוחמים בקרב ובחיים שאחרי.

משפחת ארסטר – גבאי - ברוכים הבאים
אוֹרָן, עפרי ואלון  חזרו לעין שמר וזו תמיד סיבה משמחת לשיחת היכרות  // עינת תומר

בני כמה אתם? אוֹרָן בן קבוצת רימון (השנייה בעין שמר, לא הראשונה...) ועפרי בת קבוצת "רותם" בבית אלפא. אפשר לעשות את החשבון...
מתי חזרתם לקיבוץ?בפסח 2015.
היכן גרתם בשנים האחרונות?לאחר 5 שנים ברחובות, שם למדנו, גרנו כשנתיים וחצי (כמעט) בקליפורניה. באביב 2011 חזרנו ארצה, ובחרנו לגור בפרדס חנה, עד שהתאפשר המעבר לקיבוץ.
מה למדתם לפני חזרתכם לקיבוץ? עפרי סיימה את התואר הראשון בפקולטה לחקלאות, ואח"כ למדה לתואר שני באונ' ת"א ושלישי באונ' בן גוריון, שניהם באקולוגיה.
אוֹרָן סיים את התואר הראשון בביולוגיה והשני בביוטכנולוגיה של צמחים באונ' ת"א ולאחר מכן את השלישי בביולוגיה (בתחום של הנדסת חלבונים) במכון ויצמן.
לאחר סיום הלימודים עברנו, כאמור, לדרום קליפורניה, שם אוֹרָן עסק במחקר בתר-דוקטורט (פוסט דוק) באונ' של קליפורניה, ועפרי עבדה בשמורת טבע שמנוהלת ע"י האוניברסיטה.
במה אתם עוסקים כעת?עפרי החלה לעבוד כאקולוגית של החברה להגנת הטבע, לאחר שעסקה שנה במחקר פוסט דוקטורט באונ' ת"א. אוֹרָן עובד כחוקר במכון הווטרינרי בבית דגן (המקבילה הווטרינרית, במובן מסוים, למכון וולקני).
איך התחושה לחזור לקיבוץ?  אוֹרָן - אין כמו בבית  עפרי - יש דברים שצריך לחזור ולהתרגל אליהם בחיים הקיבוציים, אבל כמובן שנעים מאד לחיות בסביבה הירוקה וליהנות מהקהילה בקיבוץ.
איזה הבדל יש מבחינתכם בין לגדל ילד במקום מגוריכם הקודם לבין הקיבוץ? אלון, הבן שלנו, כיום בן 5 מתחנך במערכת החינוך בקיבוץ מגיל שנה וחצי, וגם כשגרנו  בפרדס חנה הוא בילה את רוב זמנו בעין שמר, כך שאין ממש הבדל. כמובן שהרבה יותר נעים ללכת ברגל או באופניים לחברים, ולבוא לקשט את הסוכה הקיבוצית, או להשתתף במדורת ל"ג בעומר, מבלי להיכנס לאוטו ולנסוע.
כיצד חשים הסבים (הגרים בקיבוץ) עם חזרתכם?  אושר גדול!
איך התקבלתם בקיבוץ ע"י נותני שירותים, שכנים, בני כיתה ועוד?  זה המקום לציין את רקפת זהר, ניבה גולן, דנה שחר, סיגל יגודה, ענת מילשטיין ועובדות הנהלת חשבונות, שמהרגע שהוחלט שאנחנו יכולים להיכנס לדירה, הדריכו ועזרו בכל דבר, מקטן עד גדול, ונתנו לנו באמת הרגשה שאנחנו רצויים ושייכים. אם שכחנו מישהו – זה רק מפני שכל כך הרבה חברים באו להציע עזרה ולברך, אז סליחה.
תודה גדולה גם למשפחת בן מיור שקידמו אותנו בברכה ובשמחה, ואפילו עזרו בהכנת הדירה לפני כניסתנו. כל השכנים באו לברך ולעשות היכרות (עם עפרי ואלון), וקיבלנו טפיחות על השכם וחיוכי "ברוכים הבאים" מכולם. בשום מקום אליו הגענו, מפרדס-חנה ועד קליפורניה, לא קיבלו אותנו כך.
הצטערנו מאד, יחד עם כל הקהילה, על פטירתו הפתאומית של אדם זרטל ז"ל, שבזמן המועט שהיינו שכנים הספקנו להיפגש וליהנות משיחה על המרפסת היפה של יהודית ושלו, ומחברתם הנעימה.
אתם רואים את עתידכם כאן? התשובה נעוצה בעובדה שלמרות ששנינו עובדים במרכז הארץ, בחרנו עם חזרתנו ארצה לגור באזור. אנחנו מקווים מאד שחבלי הקליטה והבנייה, על היבטיהם השונים יסתיימו, ונוכל להשתקע כאן סופית (לא כולל שנת שבתון אם וכאשר תהיה).
אנחנו מבקשים לשוב ולהודות לכל החברים שסייעו ומסייעים במעבר לגור בקיבוץ, ושמחים להיפגש בקבלת שבת, סתם כך על המדרכה ובקיץ בבריכה.


"החינוך הוא הנשק החזק ביותר
איתו ניתן לשנות את העולם"
נלסון מנדלה

נועם הספר
נועם הספר יגיע ביום
 שני הקרוב 9.11.15
ההרשמה על לוח המודעות
בלובי חדר האוכל





אנו משתתפים בצערם שלמשה רונן ומשפחתו על מות אמו  עדי זינג  ההלוויה תתקיים בקיבוץ יד מרדכי  ביום ו' 6.11.15 בשעה 12:00
תנחומים למשפחה

אנו משתתפים בצערם של
מארק ברצלבסקי ומשפחתו
על מות אביו  ישראל ברצלבסקי
יושבים שבעה בבית ההורים באורות תנחומים למשפחה 

העסקת בני קיבוץ בתרבות עין שמר
אני רוצה להתייחס לנושא עקב פניות של חברים אל מנהלת הקהילה בנוגע להעסקתו של אדם אברהמי בהגברה בערב ראש השנה.
תחילת אתייחס לנושא ההגברה ואחר כך לנושא העקרוני:
נושא ההגברה והתאורה באירועי התרבות של עין שמר נמצא תחת אחריותו של יגאל כץ ועבודה זו הוא מבצע בנאמנות כבר שנים ארוכות. לעיתים, כמו כל אחד מאתנו, גם יגאל לא יכול להיות באירוע. במקרה כזה, אני חייבת להעסיק מישהו אחר. נכון להיום, בעין שמר,  אין אף אחד עם הכשרה מספיקה ועם נכונות מספיקה על מנת להרים את כל הצד הטכני של החגים והאירועים השונים.
אדם אברהמי עבד במשך שנים ארוכות לצד יגאל ולמד את התחום גם בצורה מקצועית.היום הוא עצמאי העובד באירועים בכל הארץ. העסקתו בראש השנה (ובעוד אירועים בשנים האחרונות – לא על ידי דרך אגב) היא משני טעמים.
האחד הוא הכלכלי – אדם מורשה לעבוד עם הציוד של יגאל כץ (ושיתוף הפעולה הוא מלא) ועל כן המשכורת המשולמת לו אינה כוללת את הציוד. עניין זה חוסך אלפי שקלים לקיבוץ שכן השכרת ציוד חיצוני עם מפעיל זה עסק יקר ביותר.
השני הוא העקרוני - וזה ממש לא עניין משפחתי. אדם הוא בן קיבוץ. משלנו. להשקפתי, בכל תחום אגב, יש להעסיק בני קיבוץ לפני אנשים חיצוניים. מאותה סיבה שכרתי את שירותיו של אלירן נגרקר (ברכה) בסוכות, דגן גרוסמן גם מתוכנן לשיתוף פעולה משך השנה ועוד.  אדם, ואחרים בתחומים שלהם, הם אנשי מקצוע, אשר נותנים מחיר מצוין לקיבוץ, תמיד עושים מעל ומעבר, נהנים לעבוד בבית. בקיצור, כולם מרוויחים.
פה אני פונה לכל החברים – אם יש לכם קרובי משפחה, חברים קרובים או כל קשר אחר, אשר יש להם כישרון בתחום מסוים (טכני, תיאטרון, שירה, חוגים, הפעלות וכל העולה על רוחכם) אנא הפנו אותם אלי. אני אשמח למלא את השנה התרבותית שלנו בבני המקום.  בעיניי זה תעודת כבוד לנו שאפשר לתת מקום וביטוי לקרובים לנו.
ובאופן אישי, אני מאד אעריך אם תפנו אלי ותאירו את עיניי בנושאים כאלו. דלתי תמיד פתוחה (או לפחות הסמס...).
בברכה, גלי יגודה (כן, כן אברהמי).

SMS תרבות
כפי ששמתם לב התחלתי לשלוח הודעות SMS של התרבות כתזכורת ופרסום לאירועים.
מי שאינו מעוניין לקבל SMS של התרבות מוזמן לשים לי פתק בתא הדואר עם השם ומספר הטלפון אותו יש לחסום.
בברכה, גלי יגודה
פותחים שבת
  השבוע, "הרוֹעֶה" -  על עולם יצירותיו של מנשה קדישמן - צילה ליס.
---------------------------------------------------------------------------------------------
לפני שבוע דרש עלי אלון את פרשת "וירא". דרשתו של עלי הייתה רחבת יריעה ומלאה כרימון... אביא את עיקרם של הדברים.
אלוהים מתבונן בעולם אשר ברא ומתחרט על בריאתו, הוא משמידו והוגה תכנית חדשה: לקחת אדם אחד, משפחה אחת, ולהפוך אותם לגוי גדול של צדיקים נבחרים: העם הנבחר! – עַם אשר יגאל את העולם. הוא בוחר באברהם... האם הצדיק החדש יעמוד במשימה?
הפרשה שלנו עוסקת בשלושה ניסיונות, שהם לדעת עלי שלושה כישלונות של אברהם: בפרשת אבימלך מלך גרר נותן אברהם למלך את שרה וטוען שהיא אחותו, וזאת כדי להציל את עצמו.
אך עיקר הפרשה, אמר, הם סיפור גירוש הגר וסיפור העקידה, בהם מתגלה אברהם ב"שיאו".
בתחילת הפרשה מסופר על שלושת המלאכים המבשרים לאברם בן ה-99 שייוולד לו בן. שרה העקרה צוחקת... כל טיפולי הפוריות של הקוסמים והמכשפים לא הועילו "והמטאטא לא יורה". (כאן בחר עלי להשמיע את השיר "אברהם ושרה" של איציק מאנגר בביצוע אריק איינשטיין).
אברהם שנואש מעקרותה של שרה לוקח לו פילגש, את הגר השפחה, ונולד ישמעאל.
אחרי 13 שנה "המטאטא" ירה סוף-סוף ונולד גם יצחק. שרה החוששת שהגר תתבע לבנה את הבכורה ואת הירושה מסיתה את אברהם לגרש את הגר וישמעאל. והוא אכן משליך את הגר ואת בנו הבכור למדבר בתירוץ: "אלוהים אמר".
אחרי הגירוש שומע אברהם את קול ה' המצווה עליו להרוג את בנו הצעיר, והוא עונה "הנני" (היום פשוט היינו מכנים אותו "משוגע").
עלי הביא כמה תגובות של סופרים מודרניים על סיפור העקידה. ס. יזהר הרואה את הקרבת "דור יצחק" במלחמת השחרור כעקדה, כותב ב"ימי ציקלג": "אני שונא את אברהם אבינו ההולך לעקוד את יצחק... אני שונא את האלוהים ששלח אותו לעקוד... אני שונא שיצחק אינו אלא חומר - ניסיון שבין אברהם לאלוהיו... אני שונא להיות קוטל את הבנים לניסוי של אהבה! ועל שהעולם החריש ולא שיווע: נבלים, על מה צריכים הבנים למות?".
מצד שני, על הציות הפחדני של יצחק, כותב יצחק לאור בשירו "המטומטם הזה יצחק": "בצייתנות כזאת? ללכת מהנגב עד הר המוריה לְהִזָבַח? לסמוך על אבא כזה? שישכים להורגו!...".
ואסא כשר כותב: "לאחר שאברהם שלח ידו אל המאכלת לשחוט את בנו שוב אין לתאר את יצחק בביטוי "אשר אהבת". גם אם את בנו לא שחט. את אהבת בנו בלבו שחט גם שחט. מי ששלח ידו אל המאכלת לשחוט את בנו שוב אין בו נכונות להקריב את טובת בנו על טובתו שלו ואין בו נכונות להקריב את חייו למען בנו. אין בו אהבת בנו".
המבקר החריף מכולם הוא חנוך לוין, עלי וקובי הקריאו קטע שיחה מתוך "מלכת האמבטיה" בו מוצגת עמדתו הביקורתית הקשה של לוין כלפי אברהם וגם כלפי יצחק.
לסיום אמר, סיפור העקידה מסתיים בסיום מדהים: "ויאמר ה' בי נשבעתי... יען כי עשית את הדבר הזה ולא חשכת ממני את בנך, יחידך: ... ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך..."
איזה פרס!!!
ולאיש הזה שמקבל הוראה לרצוח את ילדיו ואומר: "הנני" אנו קוראים "אברהם אבינו", "אב המון גויים", "אבי האמונה", מופת ודוגמא לציות ולחסידות לכל המאמינים... מי היה מאמין???
תודות לעלי על הדרשה חריפת המבט וצלולת הדעה,  ולגיורא פיידמן על הניגון לאדם זרטל ז"ל.
 ענה.

  
הצגת ילדים בעין שמר



על שלוש פנדות  וזהבה אחת
תיאטרון הקרון

יום ראשון 15.11.15 בשעה 17:30 בחדר האוכל

לילה אחד מיקי מבינה שהיא גדלה: השן מתנדנדת, החולצה לוחצת...
בקרוב כבר לא תוכל לשחק עם חברתה הבובה זהבה.
יחד הן בורחות ליער קסום ומסתורי.
חמש בובות, ארבעה שירים, שלושה דובי פנדה, זהבה אדמונית אחת,  וילדה אמיצה במסע מרגש ומצחיק אל היער ובחזרה.
עיבוד מפתיע וססגוני לאגדה הקלאסית "זהבה ושלושת הדובים".
כתיבה ועל הבמה: אילה דנגור. כתיבה ובימוי: ירון אדלשטיין

מומלץ לגילאי: 3-7 / כרטיס 25 ₪ במזומן בלבד הורה חינם
רכישת כרטיסים בכניסה לאירוע

חגיגת רקפות
הסתיו כבר פה...
ביום שישי 13.11.15
בין השעות 12:30-11:00
מול הכלבו
בואו לפרגן לכישרונות הצעירים שלנו

בר דנון, חן צם ושירה גלעד
בהופעה בגוס פאב
ביום ראשון הזה 8.11.15 !!!
בירה טובה, אווירה אינטימית הופעה חיה.
משעה 21:30
הכניסה חופשית


לימודי גיטרה עם זמיר גולן
הזמר המבצע והיוצר זמיר גולן
בעל ניסיון של שנים בעבודה עם הרכבים הקלטות והפקות עם אמנים רבים
מלמד נגינה בגיטרה.
מתאים לכל הגילאים
מוזמנים ליצור קשר
זמיר 052-3750934